• Pappa Torbjörn

Berättat av Oliver

Född 2014. Bromstensskolan. 1B.

22.04.2022

Jag har ljusbrunt hår och gillar fotboll och att rita. O lite att läsa. Jag har faktiskt börjat gilla det. Gillar också pokemon. Jag har massor av fotbollskort.

Klockan 7 vaknade jag, gick upp och klädde på mig – medan jag fortfarande satt i sängen. Jag gick ner för trappan där min mamma gjorde i ordning min älsklingsfrukost, Vaniljyoghurt. Min lillebror kom sen ner lite senare – och han åt sin favoriträtt, vaniljyoghurt med kuddar i en skål. Vi åt i köket cirka 5 minuter. Sen gick jag upp och borstade tänderna, tog runt 3 minuter. När jag var klar gick jag ner till vardagsrummet och tog på mig min Bromstens IK tröja och skor sen keps. När alla tre var klara satte vi oss i bilen och åkte till skolan. Det gick väldigt fort. Vid skolan tryckte jag på övergångsknappen och då kom Romero springandes. Vi pratade på väg upp mot skolan. Vi går upp 7 trappor, sen tog jag av mig min ryggsäck o Bromstens IK tröja och la dem på min plats. Jag sprang in i mitt klassrum och började med mitt morgonjobb. Det var 8+3=11. Sen 11+1=12. 3+5=8. 5+4=9. En musiklåt spelades – då skulle alla ta undan morgonjobbet o sitta sig på mattan. Vi skulle meditera. Det gick bra, för mig och alla. I skolan skulle vi göra klart det som vi hade i röda mappen, grupparbete med Bröderna Lejonhjärta och annat. Vi hade sen matteprov på fyra sidor. Provet hade mätning och symmetri. Sen blev det rast, jag hann inte allt så jag stannade en liten stund till. På rasten var jag nästan sist ut, vår lärare Jesper sa att jag och Mahamed skulle samla barn till att springa Ukrainalopp. Jag sprang sen själv också – 2 varv, och ett varv är 500 meter. Efter rasten var det stationer – på ipad där man skulle skriva meningar. Nästa station var att skriva på papper – som jag inte hittade, då fick jag jobba vidare med röda mappen.

Vi plockade undan o gick på lunch. Det blev kyckling och potatismos. Sen skulle man gå ut – då var jag klar. Jag la tallriken där den skulle vara, besticken där de skulle vara och muggen där den skulle vara. Lunchrasten gick jag upp till fotbollsplanen med min fotboll, vi spelade match. Det blev oavgjort för bägge lagen, 3-3.

Vi gick in igen och hade musik. Vi sjöng ”Det som göms i snö, kommer upp i tö”. Vi sjöng den några gånger. Sen gick jag till min lyssnargrupp.

För att lyssna på Bröderna Lejonhjärta del 6. Sista delen av skoldagen satt vi på våra platser och fick veta vår läxa. Och jag fick 10 av 11 på matteprovet – och fick ett klistermärke.

Efter det började fritids och jag gick ut med min fotboll – o tog på mig min mindcraftkeps och Bromstens IK tröja. Spelade fotboll ett tag, hade sen mellis inne. Det blev en macka med ost, skinka och smör och paprika och päron. Jag tog ett par skinkbitar o paprika som jag gillar mest. Mahamed undrade om jag verkligen gillade paprika, stod han där med häpen min. Vi valde sen mellan att kasta stövel (ville jag inte, hade ont i armen) och AIK-dansråttorna, vilket jag ville göra. Jag spran när musiken spelade tillsammans med några treor och tvåor.

Sen kom pappa och hämtade mig, vi gick upp o hämtade mina saker o jag gick på toaletten. Vi gick ut o satte oss i bilen och åkte till Adrian, min lillebror på förskolan. Jag Gick upp till Adrian den hemliga vägen och han kom springande för en kram. Och skrek sen ”Ta Oli” så alla barnen på förskolan jagade mig. Sen gick vi hem. Och då gick vi in, tvättade händerna och gick sen ner och tittade på TV. Vi åt middag och efter middagen skrek pappa om jag ville ha glass. Jag sa självklart. Han visade två glasspengar till Glassbilen. Jag tog på mig – och Adrian också – och gick ut, hörde glassbilen som vi sen fick vänta lite på. Vi såg glassbilen nästan direkt, pappa lyfte upp mig för att se den en bit bort.

Vi köpte glass och gick hem igen.

Fick äta en glassbåt framför TVn. Gick sen upp och borstade tänderna. Pappa läste för mig och Adrian, en ny bok med tuffa gänget. Handlar om en orm, haj, spindel, räv och en piraya som käkar burritos. O ormen kan läsa tankar, hajen förvandla sig. Vargen fick superstyrka och pirayan kunde flyga. Spindeln fick inga superkrafter för den blev smart. När pappa var klar fick jag en godnattkram av Adrian och gick till mitt rum. Där satt pappa ett tag och pratade innan jag somnade.

28 april 2022

Oliver