Berättat av Amanda

Född 2007. Östra skolan. 6a.

08.04.2020

Min dag

På morgonen en vanlig skoldag vaknar ja runt kl 6.30. Jag klär lite snabbt på mig (oftast i helt svart, ALLTID i jeans och hoddie). Jag går ner för min trappa med 13 steg till vardagsrummet och tittar på Tiktok, (en app man gör 1minut videos på där man antingen dansar, skämtar eller delar sin åsikt med omvärlden). När jag skiftat emellan den och Reddit (en app för att se memes) i någon halvtimme så är snart bussen här. Då måste jag gå den lilla strecka ner till korsningen där bussen snart väntar. Väl i bussen brukar jag lyssna på musik hela vägen till skolan. Min favoritartist är och kommer för alltid vara Lil peep eller, Gus. Älskar hans musik med hela mitt hjärta och det är väldigt synd att han dog så ung som han gjorde.

När jag är i skolan så händer det inte så mycket utan har dem vanliga ämnena. Efter 6 plågsamma timmar åker jag buss hem om jag inte ska till någon kompis. Jag lyssnar på musik även hela vägen hem. Efter jag gått av bussen måste jag som vanligt gå den lilla sträckan på kanske 200m ända till huset.

Jag bor på landet någon mil ifrån centrum. Så det första jag gör när jag kommit hem är att mata mina två hästar och min kanin, Putte. Våra hästar är av raserna Gotlandsruss och Islandshäst så de båda är riktiga matvrak. När man ger dem höet så bråkar dem alltid små bråka om vem som får äta först. Vad det gäller putte så är han en kanin av blandras och äter lite för mycket ibland.

Efter djuren fått mat så går jag in till själva huset. I skolan brukar maten vara sjukt äcklig så jag äter oftast väldigt lite eller inget alls. Därför brukar jag göra mig något mellanmål om ingen är hemma eller vänta på att middagen blir klar.

De är då jag brukar göra läxor eller uppgifter jag inte hann klart med i skolan.

När någon av mina föräldrar lagat mat (oftast min mamma) så äter alla i familjen mat. Vi äter alltid varierad mat med fräscha grönsaker till. Maten hemma är ALLTID 100x godare än skolans. Middagen äter vi ungefär kl. 18.00 varje dag.

Sen om jag är klar med läxorna kollar jag oftast på Anime. De sidar jag kollar på är: 4Anime.to, chrunchyroll eller vanliga Netflix. Kalla mig Weeb men anime är verkligen värt att kolla på. Vissa säger att det “bara är för barn” men alla dem har fel. Det är komplicerade plots och välutvecklade karaktärer. Det finns mååånga olika kategorier från psykologiska brotts serier (t.ex. Death note) till de som handlar om sporter (t.ex. Yuri on ice eller Haikyuu!!). Anime har liksom Gus en plats i mitt hjärta.

Efter jag sett klart en serie eller bara är trött lägger jag undan datorn, går till badrummet och borstar tänderna. Jag gör också min dagliga ansiktsrutin. När allt det är klart lägger jag min i sängen med mobilen ett tag tills jag somnar.

22 april 2020

Amanda