Berättat av Oskar

Född 2009. Södertörns friskola. 7nv2.

24.08.2022

Jag är 13 år kille som gillar att spela ishockey och att spela handboll men jag gillar även att spela dator. Jag brukar åka skidor på loven och vara på hockeyläger förutom på sommarn som jag brukar åka skateboard och vara på mitt landställe.

Min dag börjar med att pappa väcker mig 08:10 och då sätter jag på mig en t-shirt, strumpor och byxor, hädanefter går ner till matbordet. Väl nere så tar jag fram smoothie, bröd, kokat egg, flingor, smör och yoghurt. Först så häller jag ner en yoghurt och flingor i en skål och smoothien i ett glas. Under tiden som jag äter upp min yoghurt så dricker jag upp halva smoothien. Sedan så brer jag smör på brödet och skär ägget i skivor och placerar dom på mackan. När jag har ätit upp allt så lägger tillbaka allt förutom smöret för min syster har redan kommit upp då och ska ha smöret.

Efter det så går jag upp för trappan och blöter min tandborste och klämmer ut tandkräm på tandborsten och börjar borsta. När jag har borstat färdigt så sätter jag på mig en hoodie går ner och börjar packa min väska min packning består av nyckel, mobil, plånbok och lås. När jag har packat min väska så säger jag hejdå till min mamma och låser upp boden och tar fram min elsparkcykel som ja ska ta till skolan.

Jag kommer iväg hemifrån 08:50. Jag åker i ungefär 10 minuter för att komma till tågstationen då jag möter min kompis. Vi blippar våra SL kort för att komma till perrongen och sedan hoppar vi på tåget. När vi kommer till andra stationen så hoppar vi av tåget. Väl på perrongen så tar vi hissen upp till spärrarna och där så går vi igenom spärrarna och hoppar på våra elsparkcyklar och åker i 10 minuter för att komma till skolan. När vi kommer fram till skolan så är klockan 09:15 och vi låser vi fast våra elsparkcyklarna vid ett cykelställ.

När vi har låst fast elsparkcyklarna så går vi in till hallen vid klassrummet och väntar med dom andra eleverna på att läraren ska komma och låsa upp klassrummet. När läraren har kommit in så säger läraren vad vi ska göra och då sätter vi igång. Detta pågår i två lektioner, efter två lektioner så är det lunch och på menyn så är det ugnsbakad fisk med kokta potatisar. Jag tar min mat och sätter mig vid mina kompisar, när alla har ätit upp så går vi och lämnar våra tallrikar och går till fotbollsplan. När klockan är 12:30 så går vi in och så är det matematik, efter matematiken är det spanska och sen slutar vi klockan 15:00. Jag går till cykelstället och låser upp min elsparkcykel och åker hem med min kompis på elsparkcykeln.

Jag kommer hem ungefär klockan 15:30, när jag väl är hemma så gör jag mellis och scrollar på sociala medier på min mobil för sen klockan 17:45 så är det fys med hockeylaget. Det är ett styrkepass på fysen och sen efter det är det på med utrustning för vi ska ha vanlig träning på is också. Jag kommer hem från allt det 19:30 och då äter jag middag som består av en nudelwok som mamma har lagat. När jag ätit upp så går jag ner till min dator och spelar på den till 21:30 för då måste jag duscha och borsta tänderna, hädanefter så går och lägger mig.

26 september 2022

Oskar