Berättat av Theodor

Född 2011. Brotorpsskolan. 5A2022.

Min dag

Av Theodor Grunditz 5A

En vanlig dag mitt liv ser ut ungefär såhär. Först så vaknar jag, jag brukar vakna ungefär sju, men jag går upp halv åtta. Jag har ingen väckarklocka, men om jag inte vaknar i tid så väcker pappa mig. När jag har vaknat så tar jag direkt på mig kläder. Jag tar vissa kläder före vissa andra, på måndagar tar jag alltid min monday again T-shirt, om den finns. Det är en T-shirt som det står monday again på och har ett typ ruttet bananskal som har ansikte och är trött och uttråkad. När det gäller strumpor så tar jag alltid mina smiley strumpor först, men typ alla har hål, och jag vet vilka andra strumpor som är bekväma och vilka som inte är det. Jag tar alltid mina Jordan shorts först, men efter de så tar jag bara vilka shorts som helst.

När jag har gjort det så äter jag frukost. Jag äter oftast smaksatt yoghurt, det är lite olika smaker varje dag. Mamma och pappa brukar köpa lite olika smaker, ibland hallon, ibland sommarbär, ibland vattenmelon, citron och ibland så köper vi yoghurt med namn från länder och städer. Det finns väldigt många konstiga smaker, men som är väldigt goda! Eftersom att det är tre hungriga barn hemma på morgonen, så går det åt ett yoghurt paket om dagen. Vi tar ganska mycket yoghurt, och ibland så äter inte mina småbrorsor upp allt, de brukar ta cheerios i yoghurten, men inte jag, jag äter dom mest bredvid. Men ibland, på en helg när en kompis har sovt över, så får vi våfflor med nutella. Det är jättejättegot!!! På söndagar så brukar vi också dricka oboy, och ibland varm choklad.

Jag antingen cyklar, eller åker bil till skolan, eftersom att jag bor i lilla Sköndal. Jag har precis flyttat dit från bagis. Förut så bodde jag jättenära skolan, det tog två minuter att gå till skolan då. Nu så har jag flyttat för att jag har ett mycket större hus nu. Huset har tre våningar och det är ett radhus. Förut så bodde jag granne med en kille som heter Sami, vi är bästa vänner. Vi går i samma skola och leker ofta utanför skolan också, jag brukar ofta leka med Simon, Pascal och Åke också, och ibland så leker jag med några andra.

På måndagar börjar vi 09:00, tisdagar 08:00, då har vi musik, onsdagar 08:30, torsdagar 08:10 och fredagar 08:00. Morgonen på skolan brukar börja med svenska. Men på tisdagar börjar vi med musik. På måndagar 14:00, tisdagar 14:05, onsdagar 14:00, torsdagar 14:35 och fredagar 14:25.

Jag brukar plocka in och ur disken, dammsuga, städa och ta kattlådan. Vi har två katter, Pelle och Poppy, Poppy är Pelles mamma. Det är typ det jag hjälper till med i huset. Efter skolan brukar jag hänga med kompisar, spela basket, spela sällskapsspel, läsa och spela dataspel. I vår familj har vi en regel. Det är att vi bara får spela på helger, om vi inte läser. Jag och mina småbrorsor, Ebbe och August som är enäggstvillingar får spela så lång tid vi läser. Vi har ett playstation, VR-headset till playstation, Nintendo switch, jag har en dator, mobil, ett Nintendo 8 bitars och mina småbrorsor har varsin ipad. playstation, är en spelkonsoll som man spelar dataspel på. VR-headset är en hjälm man tar på sig, som hör till playstation, den har en skärm exakt framför ögonen, som ett par glasögon. När man spelar med VR-headset på så känns det som att man är figuren i spelet. Det känns som att man är där inne, skjuter folk i verkligheten. Nintendo switch är en annan spelkonsol. Fast den är lite mindre, och man kan ta med den vart som helst. Men jag brukar mest spela på min dator, den är inte så bra, men jag brukar spela minecraft och fortnite med mina kompisar. Minecraft är ett spel med en massa möjligheter. Det är sååå kul. På mobilen så brukar jag titta på youtube.

Jag tittar på minecraft och fortnite, de spelen jag spelar. Ibland så spelar jag små spel på mobilen, men på den senaste tiden har jag inte gjort det så mycket, jag har inte haft tid. Och så brukar jag kolla vädret på morgonen.

Och det är en vanlig dag i mitt liv.

16 januari 2023

Theodor