Berättat av Stella

Född 2010. Entréskolan Stockholm. 6:2.

vardag och helg

Jag är 12 år och gillar att läsa, spela gitarr, göra smycken, historia och att vara med vänner och familj

Mitt liv 2023

Hej!

Mitt namn är Stella Tichy Klinta, är tolv år och bor i Gröndal som ligger i Stockholm. Mitt liv är nog ganska likt alla andras.

Jag går upp när mitt alarm ringer, kvart i sju. Jag går inte upp direkt för jag är ganska morgontrött. Jag brukar kolla på mobilen i en kvart innan jag går upp. Sedan går jag upp i pyjamas och rufsigt hår in till köket som är rummet bredvid mitt rum och gör iordning min gröt, oftast äter jag själv för mamma och min lillasyster Nora har redan ätit och min pappa sover fortfarande, men ibland kan jag ha tur så då kan jag få lite sällskap. När jag är klar sätter jag in min tallrik i diskmaskinen och går till badrummet som är precis framför ytterdörren men ungefär sju meter framför. Där inne är det väldigt litet så två personer får knappt plats. Jag borstar tänderna med min vita eltandborste och efter två minuter, när min tandborste piper, lägger jag tillbaka den i skåpet under handfatet och går förbi vardagsrummet och upp på övervåningen där min lillasysters rum och mina föräldrars rum finns. I mina föräldrars rum brukar vi hänga tvätt på vårt tvättställ efter vi har tvättat dem i tvättmaskinen. Jag brukar kolla om det finns något där som jag vill ha på mig under dagen. Om jag hittar något tar jag med mig det ner till mitt rum, där jag byter om. Jag brukar sätta på mig ett par jeans, en tröja och ett par strumpor, om det är varmt ute sätter jag på mig shorts. Jag har nästan aldrig kjol eller klänning. Sedan, om jag har tid, brukar jag sätta på mig några accessoarer som ett halsband och ett par örhängen.

När jag är klar med det bäddar jag sängen och packar min väska till skolan, till skolan är det viktigt att vi har med oss våra datorer för annars kan vi inte jobba och om vi har idrott måste vi ha med oss idrottskläder. De dagarna vi börjar halv nio, vilket vi gör alla dagar förutom på tisdagar och torsdagar, har jag lite mindre tid men jag brukar ändå hinna titta på mobilen en liten stund

När klockan är ungefär 08:08 går jag ut till hallen och sätter på mig “kläder efter väder”, tar min väska, min mobil och går ut genom dörren. Om vi börjar klockan nio går jag 08:38. Jag och min familj bor högst upp i en lägenhet på Klyvarvägen 6 utan hiss, så jag måste gå i alla åtta trappor ner till vår gård som vårt hus delar med huset mittemot. Runt gården finns ett högt trästaket och en ganska stor port, utanför porten brukar två av mina kompisar stå och vänta på mig och tillsammans går vi till skolan som ligger 15 minuter bort vid sjön trekanten. Ibland är de sena eller så är jag tidig och då måste jag stå och vänta på dem.

I skolan har vi många olika lektioner men mina favoriter är estet musik (jag har estet för jag går på en estet skola), historia, musik, slöjd, hemkunskap och bild. Den lektionen jag inte alls är engelska.

När det blir dags för lunch är det oftast vanlig äcklig skollunch, då går vi upp till matsalen så sätter man sig på valfri plats. Efter lunch fortsätter skoldagen som vanligt.

Efter skolan brukar jag göra olika saker. Om det är måndag åker jag till min dans som ligger i Hornstull,då dansar jag hip hop med mina två kompisar, kursen är för barn som är födda 2010- 2012. Om det är tisdag har jag ingen aktivitet så jag är ledig. Då brukar jag leka med kompisar eller gå hem och kolla på tv, kolla på mobilen eller göra smycken. På onsdagar har jag gitarr, det har jag med en kompis som inte går i samma skola som jag med hon går också på en estet skola. På torsdagar är jag ledigt så då gör jag samma sak som på tisdagar. På fredagar leker jag med kompisar eller gör smycken. Om jag leker med kompisar brukar jag gå hem lite tidigare för min familj och jag brukar ha fredagsmys. Min familj beställer mat från hellofresh som är en matkasse med ingredienser och recept.

Vissa dagar i veckan duschar jag på kvällen efter maten medan på vissa borstar jag bara tänderna. På alla dagar städar mitt rum på kvällen samtidigt som jag lyssnar på Historierummet eller P3 historia i mina trådlösa hörlurar. På kvällarna på vardagar gå jag och lägger mig 21:00 och då läser jag eller kollar på mobilen till 22:00, då släcker jag min säng lampa och sover. Medan på helger går jag och lägger mig när jag känner för det.

På helger kan jag göra lite allt möjligt, jag kan leka med kompisar, storstäda, gör smycken, är på kalas, är med min familj, är hos farmor och farfar, sover över hos mormor eller bara är hemma och tar det lugnt. Farmor och farfar bor ute på Ingarö och mormor bor i Mariatorget.

Det är så en dag i mitt liv ser ut.

24 februari 2023

Stella