• Jag

Berättat av Ville

Född 2011. Enskedefältets skola. 5c.

13.01.2023

En vardag i mitt liv börjar med att pappa väcker mig gen att sätta på musik på min Google home assistent (en slags högtalare som kan svara på dina frågor och spela musik). Pappa

Har gjort en morgon spellista som han sätter på.

När jag vaknar sätter jag på mig kläder efter väder och sen ger jag mat och vatten till mina gerbiler (typ som en hamster fast med svans och gulligare).

Jag går ner till matbordet och äter frukost, jag äter nästan alltid macka och några glas smoothie (smoothie är frukter, mjölk och yoghurt eller keso som man mixar ihop i en mixer). När jag ätit klart går jag upp igen och borstar tänderna med en manuell tandborste (typ som en pensel blandat med en hårborste). Jag försöker borsta i två minuter men det blir oftast i ca en och en halv.

När jag borstat klart packar jag ihop mina grejer jag ska ha med till skolan i en ryggsäck (typ en påse fast mer välsydd och man har den på ryggen). Jag cyklar (som ett fordon man kommer fram med som inte behöver bensin eller liknande, man bara trampar på pedalerna så kommer man fram), oftast med mina grabbar Jonas och hans lillebror Ludvig som inte brukar cykla lika ofta som oss. Det tar ungefär tre-fem minuter att cykla till skolan men om vi är riktigt snabba så kan vi klara det under en minut. När vi kommer fram till skolan så brukar man få läsa i en bok (en pappersmassa med massor av ord som bildar en historia eller en text som sitter ihop), men om man inte har en bok eller läst klart så läser man i en app (applikation) som heter Polylino.

När skoldagen är slut så är jag på klubben (ett ställe där barn är efter skolan och kör tex fotboll), eller går hem. När jag har kommit hem så går jag oftast på toa och tittar på min iPad samtidigt (en iPad är som en medel stor skärm man tittar på videor eller liknande. En toa är en grej man sitter på och ”pudrar näsan”). Efter någon timme eller när min iPad är slut på procent så så torkar jag händerna och går ut från badrummet.

När jag är klar så tittar jag på tv (stor iPad ), eller tittar på min iPad. Jag har ofta träningar efter skolan och det tycker jag är bra för att det är viktigt med kondition och hälsa. Efter träningen så äter jag middag, jag vill helst äta pizza eller kebab varje dag men det är inte så billigt och väldigt onyttigt. Man brukar kalla pizza och sånt för skräpmat pågrund av att det är så onyttigt. Därför äter jag det sällan och oftast på helgerna.

Sedan går jag och lägger mig, jag brukar läsa innan jag lägger mig och ibland så lyssnar jag på musik men det är mest om jag inte kan sova

Bye bye äppelpaj.

7 februari 2023