Berättat av Iza

Född 2011. Skuttunge skola. 5.

01.02.2023

Varje onsdag vaknar jag utav mitt alarm 06:15. Sedan går jag upp och sätter på mig mina kläder, tog på mig ett par mjukis byxor en vin röd långärmad och en hoodie på de. Sedan fixar jag frukost, äter oftast någon macka och saft. Medan jag äter frukost sätter jag mig framför min dator och tittar på youtube. När jag ätit upp tar jag det lugnt en stund.

06:57 sätter jag på mig ytterkläder och går till grannen för att bli skjutsad till bussen. När bussen kommer går jag ut ur bilen och går in i bussen. Jag sätter mig oftast en bit bak, jag tar upp min mobil för att titta på den. Sitter oftast ensam då mina andra vänner som åker samma buss som mig oftast redan har någon att sitta med.

När bussen är framme kliver jag av och går ner till skolgården.

Brukar stå och snacka med mina vänner innan vi kan gå in. När vi går in tar jag av mig skorna, ställer dem i sko hyllan, går ner till källaren och lämnar min jacka och väska där, sedan tvättar jag händerna och går upp till klassrummet. Jag tar ner min stol, går till min låda och tar ut min matte bok. Vi jobbar med matten från kl 8:00 – 9:00.

Efter matten går vi ut till bussen och åker till Björklinge skolan. Vi har musik från 9.30 – 10.20.

10:45 – 11:30 har vi idrott. När vi ät tillbaks går vi in till matsalen och äter 11:50.

Efter vi har ätit går vi in 12:30 och har lektion till 13:05, vi har ämnesfördjupning precis efter. Vi har lektion till 14:35, och avslutar efter lektionen är klar.

Jag går ut och väntar på bussen. Snackar lite med mina vänner medans jag väntar. Som tur ska bussen jag åker komma först så brukar inte behöva vänta så länge. Sitter oftast längst bak med en av mina vänner. Jag och ho brukar sitta och skratta, titta lite på mobilen och lyssnar på musik.

När jag nästan är hemma ringer jag ofta mamma och säger att hon kan komma och hämta mig. Sen kliver jag av bussen och väntar på att mamma ska komma. Sedan åker jag hem.

Jag rider varje onsdag, så de första jag gör är att ta på mig mina ridkläder. Efter det fixar jag mig något att äta och sätter mig framför datorn.

Mamma ska också rida, hon rider varannan onsdag.

Jag tar på mina rid skor och väntar på att mamma ska bli klar så att vi kan åka. När hon är klar när hon är klar går vi ut till bilen och åker till stallet. Efter ett litet tag är vi framme, jag gör iordning min häst och går in till ridhuset. Mamma sätter sig uppe på läktaren och tittar på.

Efter typ 2 timmar är jag klar, jag ger Lisen en godis för hon har varit duktig, sedan går jag till stallet och säger hejdå till de andra. Vi sätter oss i bilen och åker till en av mammas kompisar för då slipper hon att köra hem, hon slipper också att de blir så stressigt. Hon och jag tog en liten fika hos dem, pappa kom och hämta mig en liten stund efter, för jag behövde åka hem och städa mitt rum.

Efter ett tag var jag hemma och börja genast städa rummet. När jag typ var mitt i städningen sa pappa att de var mat, så jag gick och åt. Efter jag ätit gick jag tillbaks och städa mitt rum, jag tog bort lite mer saker från golvet och började sedan dammsuga rummet.

Jag fixa lite extra fint i mitt rum innan jag gick och borsta mina tänder. När jag hade fixat klart och borstat mina tänder gick jag till köket och fixa ett glas med vatten. Sedan hämta jag Kitty och la mig i sängen och sov. ❤^_^

16 februari 2023

Iza