Berättat av Vega

Född 2012. Internationella Engelska Skolan Årsta. 4D.

14.02.2023

Mitt liv!

Hej! Jag heter Vega. Jag bor i Enskede gård, Stockholm och är 10 år gammal.

Nu vill jag berätta om hur jag har det i mitt liv!

Jag går upp mellan klockan sex till sju på morgonen. Jag brukar inte äta frukost så ofta. Jag tar en medecin varje morgon. Medecinen heter levaxin.

Jag brukar vara på skolan mellan 7:40 till 8:40 på morgonen.

När jag äter lunch är klockan 10:30 till 12:00.

Min skola är mellan 4 till 6 timmar lång.

När jag åker hem från skolan så tar jag buss i fem min och sen så tar jag tåg i sju min sedan så går jag i tio till femton min samma sak när jag åker till skolan fast då så går jag sen så tar jag fört tåg och sen buss. När jag är hemma så är klockan 14:30 eller 15:00. Jag brukar kolla på min ipad efter skolan i en timme .

Min skärm tid är max 4 timmar per dag. Jag gå också till en kompis tills det är middag förutom om jag inte äter hos kompisen.

Jag brukar äta middag mellan klockan 16:00 till 18:00. Efter middagen så brukar jag smälta maten och kolla på lite film eller spela något i 2 timmar.

Efter jag har kollat lite eller spelat så gör jag något med min familj.

När klockan är runt 21:30 eller 22:00 så går jag och lägger mig.

Jag spelar piano på torsdagar klockan 17:00 till 17:30 min pianolärare heter julia och hon är jättesnäll. Jag har spelat piano i 3 år. Det är jätteroligt för det var min dröm sen jag gick i förskoleklass att kunna spela en låt som heter Für Elise. Jag går också på något som heter hästis det är att man måste kunna ta hand om hästarna innan man börjar på ridningen där. Jag har gått där en termin. Jag gär med min bff. Vi har varit bästa kompisar i 9 och ett halvt år. Det finns 4 hästisar jag och min bästis ska börja på den andra. Man måste gå i 2 terminer sen kan man kanske börja komma in till ridningen.

Vi har 3 ipads hemma en är min en är Nevas min storasysters och en är värd 91 kr som var mammas gamla. Vi har 3 datorer en är pappas fast alla använder den ändå

mamma har också en dator det är en jobbdator fast min storasyster använder den

min stora syster har en dator fast den använder ingen i familjen. Vi har en T-V som alla använder lite då och då. Jag har 4 timmars skärmtid jag brukar titta en timme efter skolan två timmar efter maten och en timme innan jag ska lägga mig.

Jag gillar och ha på mig långa tjocktröjor eller fina magtröjor. Jag gillar också vanliga T-shirts och koftor. Jag gillar jeans och svarta byxor. Jag gillar vita,svarta,lite rosa,blå och beiga färger på mina kläder.

Hemma så städar jag mitt rum. Jag brukar hjälpa till med maten lite då och då. Ibland så städar jag badrummet för lite pengar. På somrarna så brukar jag och mamma plantera gurkor och blommor.

Jag bor i ett radhus i enskede gård, stockholm.

Vi har några buskar på min lilla framsida.

Vi har också lite blommor på min framsida. I mitt hus finns det 3 sovrum, 2 badrum , ett vardagsrum och ett kök . Jag har ett eget rum som ligger närmast toaletten på övervåningen. Jag har ett ganska stort rum fast jag gillar lite mindre rum för de är lättare att dekorera. Min mamma och pappa delar rum medans min storasyster har det gamla jobb rumet. Vårat hus är 91 kvadratmeter stort.

När jag ska åka till skolan åker jag tåg i 3 min och sedan så åker jag buss i 4 min. Jag tar i stället buss först och sedan tåg när jag ska hem från skolan. När jag ska på mitt piano som är på torsdagar så åker jag sparkcykel eller så går jag dit.

Det tar 5 till 10 minuter att komma dit.

Jag äter lunch, middag,mellis och ibland frukost. Hemma hos mig är det oftast pappa som lagar mat för han har varit kock.Min favoriträtt är spagetti med köttfärssås och riven parmesan ost.

Jag har ett syskon som är en tjej hon heter Neva hon är 13 år. Vi brukar brottas det är roligt tills man slår sig påriktigt. Jag har 2 föräldrar som är de bästa man kan få. Min mamma heter anita hon är 44 år och ska fylla 45 år i år. Min bästa pappa heter bengt och han är 50 år och ska fylla 51 år i år. Ibland så kolla hela familjen på en film tillsammans. Min mamma och pappa har bestämt att vi inte ska ha lördagsgodis vi har fredagsmys istället.

Jag tar buss och tåg till skolan. Min skola heter IES årsta det är en förkortning för Internationella Engelska skolan. Vi har idrott en gång i veckan. På skolan så äter vi lunch mellan 10:30 till 12:00. Alla ämnen vi har heter SO,NO. Svenska, matte, bild, musik, träslojd, engelska, teknik och idrott. Mina favoritlärarer heter Ms.Bruce och Ms.MaCuspic. Mina favorit ämnen är matte,engelska och bild. På våran skola så finns junior club på junior club finns det massor av tv spel fast man får inte kolla så ofta. Man får mellis på junior club. Jag går inte på junior club fast jag har testat. I slutet på vårterminen så får man sova över en natt på skolan. Man får bara sova över om man går på junior club.

21 februari 2023

Vega