Berättat av Linnéa

Född 2011. Enskede skola. 5 C.

15.02.2023

Jag heter Linnéa och är 11 år, fyller 12 den 30:onde oktober 2023. Jag är väldigt kortväxt för min ålder, 143cm, kortast i klassen. Jag älskar hästar och skulle helst vilja vara hos de varje dag. Eller, jag älskar alla djur. Av det skälet hatar jag animal testing och försöker alltid köpa cruelty free produkter, men såklart blir det svårt ibland. Jag är väldigt glad och social, är alltid öppen för nya vänner. Vi har en motorbåt på 42 fot. Den är vi ute med ofta och det är så härligt, dock inte just nu när jag hyr en häst, då vill jag prioritera tiden med henne.

Ons 15/2-23 Enskede, Stockholm

Tjooo!!

Jag heter Linnéa och är 11 år, ska fylla 12. Idag hade jag fullt upp eftersom min mamma fyller 48 år.

I morse ringde mitt larm på mobilen kl. 07.00. Då gick jag upp och klädde på mig kläder, jeans och en hoodie. Mina föräldrar var borta på spahotell (Yasuragi) där min mamma jobbar så jag var själv hemma med mina brorsor, Leo och Malte. Leo är 17 (fyller 18 i år) och Malte är 13 (fyller 14 i år). Vilket kan vara lite skönt ibland, de brukar inte vara så på mig. Jag gör alltid min egen havregrynsgröt så det gjorde jag idag också. Sedan gav jag min kanin Sprite mat, han är en stor kanin, väger 4kg! Dock är han ingen belgisk jätte. Vi tror att han är en blandning mellan en Nya Zeland kanin och chinchillakanin. Efter det höll jag på lite med mobilen, kollade lite sociala medier mm.

Kl. 07.55 började jag gå till skolan och sedan började jag. Då hade vi SO, jag älskar SO när det är geografi eller historia, fast just nu har vi religion (Islam) vilket jag inte tycker är så kul. Efter det hade vi svenska, jag gillar svenska! Därefter hade vi matte, som är kul till mesta del men är långtråkigt ibland. Till lunch blev det pasta med sojafärssås, något av det äckligaste jag någonsin ätit. Sedan hade vi engelska, då jobbade vi med våra djur-planscher. På sista lektionen, svenska, hade vi klassmys så vi kollade på filmen Berts Dagbok hela lektionen och åt snacks/fika, jag tyckte filmen var bra. Jag hade tagit med mig skruvar från OLW, en Mer och två hallongrottor. Det var superskönt! Vi slutade 14.30.

Jag och min kompis Linn behövde skynda oss efter skolan så vi kunde åka tidigt till stallet, jag hyr en ponny (Sweet) från ett ridläger och är där fem gånger i veckan. Jag åt en toast innan stallet även fast jag inte ska äta så torrt för mina ögon. De känns torra hela tiden eftersom jag har en kall och torr kropp tror vi, därför försöker jag inte äta så torra/kalla saker. Det hjälper faktiskt! Mamma följde med oss till stallet och efter 20 minuter bilkörande var vi framme vid det stora fina stallet, Årsta Säteri. Vi var ute tidigt så jag kunde rida ut innan det blev mörkt. Vi borstade sweet, kratsade hovarna, sadlade och till sist tränsade vi. Jag ställde upp ett hinder i skogen som jag hoppade över och Sweet tyckte det var superkul eftersom hon inte hoppat på en och en halv månad. Det är en sådan fin natur där. Det tog ungefär en timme att rida ut. Vi var lite långsamma (bara tio minuter) så mamma åkte hem utan oss. Hon är så jobbig ibland! Vi bråkade, fast pappa kom och hämtade oss istället. Han var sur på oss också även fast vi borstade, satte på sårsalva, kratsade hovarna, sadlade av, tränsade av, lämnade alla grejor och släppte in henne i boxen på bara tio minuter!

Vi kom hem runt 18 och lämnade av Linn hemma hos henne. Därefter satte vi oss i vardagsrummet och mamma öppnade presenter. Vi hade eld i brasan, mest för att det är mysigt men även så vi slipper ha på så mycket värme, ni vet elpriserna är ju galna just nu. Mamma fick en saltkvarn och en pepparkvarn av mig, pappa gav henne ett par airpods, av Malte fick hon en ny sänglampa och så gav Leo henne ett ”fire” lipgloss, jag fick pröva det, det brände verkligen på läpparna!

18.45 började vi gå mot restaurangen Matboden som ligger tätt in till caféet Delselius och skolan. Där fick vi ett bord i den ”nya” avdelningen, det var supermysigt där! Servitören var fantastik, han gjorde en special drink till mig och jag fick ett banta glas. Det jag beställde in var bara pommes med aioli, gott! På matboden finns det massa tavlor/bilder från kanske 100 år sedan, alla är tagna i Enskede. Det fanns en tavla som vi verkligen undrade vart bilden var tagen någonstans, den var väldigt klurig, inte ens de som jobbade på restaurangen visste! Den är ju såklart svartvit, det gör ju också det svårare. Vi tog en bild av den så vi skulle kunna jämföra lätt. Jag återkommer med vart det var någonstans. Men hela tiden klurade vi på den, vi sökte upp på internet, kollade google eart osv.

Till efterrätt beställde jag in en crème brulée, den var god fast det var lite väl tjockt lager av bara själva krämen. Leo fick äta resten, han slukar allt som en soptunna. Vi satt kvar och pratade lite.

Runt 21.30 började vi röra oss hemåt, fortfarande funderade vi på tavlan. Vid ett ställe trodde vi att vi hade det, men det stämde inte helt med fotot. Jag tyckte det var så sjukt spännande. Fast samtidigt hade jag en pirrig känsla i magen, som om vi höll på att väcka nån inre demon som bott i Enskede sen bilden tagits eller något. Jag vet att det låter konstigt, men typ den känslan hade jag. Vi kom hem en kvart senare (ungefär). Då gav jag Sprite mat, borstade tänderna, bytte om och skrev dagbok. Jag brukar alltid öppna mitt fönster i ungefär tio minuter innan jag ska sova. Fast på sommaren sover jag hela natten med öppet fönster. Jag gick och la mig runt 22.10, och då, då kom Leo in i mitt rum och hade listat ut det, var bilden var tagen! Den var tagen från ett hustak mot skolan, men skolan var inte byggd då. Det var därför det var så platt, vi hade trott att skolan redan var byggd. Det hade inte kunnat vara Magganparken, den är för bucklig. Imorgon när jag går till skolan, ska jag tänka på det.

Hejdå / Linnéa från 2023!

25 februari 2023

Linnéa