Berättat av Linnea

Född 2010. Stiftelsen BMSL. 6A, vt2023.

06.02.2023

Jag är en vanlig tjej, som hatar att prata högt. Och är väldigt tyst och blyg, men ändå har jag massor av kompisar. Jag spelar fiol och går på scouterna. Jag har gått på många sporter, bland annat simning, simhopp, badminton och fäktning men också många fler.

Jag sover och vaknar av mitt alarm klockan 06.00, som inte går att stänga av på en minut. Stänger av larmet så snabbt det går, och försöker att somna om. Vilket inte går på grund av ett till alarm fem minuter senare. Jag stiger upp ur sängen och går till vardags rummet och hämtar en filt eftersom mitt rum i vårt hus är litet och svinkallt eftersom mitt element inte funkar. Jag sätter mig på golvet, och sätter mobilen på laddning. Och virkar samtidigt som jag tittar på Youtube. Och gör det i en timme, sedan vaknar mamma och kommer in i mitt och mina syskons rum och säger att vi ska vakna och stiga upp. Men vi brukar inte ”stiga upp” förens 07.15 typ, och då blir mamma lite irriterad och säger att vi måste skynda oss vilket vi redan gör. Jag går till köket och ser att mina föräldrar har plockat fram mackor till frukost igen. Jag är alltid hungrig på morgonen så jag brukar äta typ 4-5 rostade mackor, jag är en långsam ätare så mina bröder går redan och gör sig klara. Och jag äter upp, jag springer till badrummet för att borsta tänderna med min eltandborste. Och så borstar jag mitt hår vilket kan ta en liten stund, packar mina saker, och springer till lillebrorsans rum. Han ligger i sängen igen och tittar på mobilen till 07.50 men jag måste cykla med honom så jag försöker att släpa ut honom lite ur sägen, han blir oftast väldigt irriterad på mig. Men tillslut så kommer vi ändå iväg typ 07.55 och behöver cykla 2,5 kilometer på mindre än tio minuter, vilket inte alltid är så enkelt eftersom brorsan är typ långsammare än en snigel, även fast jag har min fiol och min ryggsäck med mig. Parkerar min cykel och springer in i skolan och ner i källaren eftersom några har skåp nere i källaren, tar av mig mina ytterkläder och ytterskor och sätter på min mina inneskor. Och så springer jag upp till klassrummet, kryssar mig,lämnar min fiol till min lärare, lämnar min mobil i mobillådan, och säger såklart godmorgon till min lärare. Går till min plats och lämnar min ryggsäck, och går för att hämta min bok i min låda. Och går tillbaka in i klassrummet och sätter mig på min plats. Går på alla mina lektioner

slöjd, där vi syr på en miljökasse. Och engeska, där vi håller på att debattera. Alla blir typ hungriga av det, och det är dags med lunch 11.35. Och vi fick typ någon blomskålskurry med ris för oss vegetarianer, och såklart en salladsbuffe som inte är så himla fräsh, en gång hittade vi insekter i majsen och larver i den rostade löken som vi typ aldrig får, med vi fick också dåliga morötter någon gång. Men jag var hungrig så jag tog en Jalapeño och lite sallat vid sidan om. Så gick jag tillbaka till klassrummet med min typ tomma tallrik eftersom jag inte tycker om blomskålskurryn därför tog jag inte så mycket. Jag åt upp allt förutom lite av curryn, jag bettade med en av mina kompisar att hen inte kunde äta upp en hel jalapeño. Och att hen då skulle få 200 spänn, men som man skulle kunna föreställa sig så började hen att äta en jalapeño. Och kunde knappt äta en tredjedel av den, och därför fick inte hen pengarna. Hen blev besviken när hen samtidigt såg att jag åt min jalapeño utan några problem. Några minuter senare skulle vi gå ut på rast, som vanligt var det så att fyrorna hade tagit. Men som tur är så kan man ju ändå prata med sina kompisar, och det var precis det vi gjorde. Sen gick vi in 12.40 , och kom in till att ha matte. 45 minuter senare hade vi svenska och då började vi med denna uppgiften, 14.20 slutade vi skolan. Jag hämtade min mobil och gick ned till källaren, och som vanligt glömde jag min fiol i personalrummet. Men som tur är spelar en av mina andra kompisar altfiol , och visste att jag alltid brukade glömma den, så hon tog sin altfiol och min fiol. Hon kom ner och vid de laget hade jag märkt att jag glömt min fiol och gick upp för källartrappan och där kommer min kompis och har instrumenten med sig. Jag tackade henne och så gjorde vi oss färdiga, jag tog min cykel och så började vi gå till kulturskolan. Så hade jag min fiollektion, och då var det dags att cykla hem. Men det gick inte så bra eftersom någon av misstag typ hade skrotat mitt hjul, och min högra handbroms. Jag kunde inte cykla hem så jag ringde min mamma och hon kom så snabbt hon kunde, och lyckades fixa mitt hjul. Men kunde inte fixa min handbroms, men jag har en till handbroms som jag kunde använda så jag gjorde det. Jag kunde inte bromsa med pedalen eftersom min cykel inte har någon fotbroms eller vad det heter. Men så cyklade jag hem, 2,7 km ,yay. När jag kom hem så märkte jag att jag var vrålhungrig, och så åt jag mackor. Sen så kollade jag på youtube och spelade roblox med min lillebror, 17.30 behövde jag springa till bussen som gick fyra minuter senare. Och det är ju jobbigt ifall man har en står fiol med en stor låda på sin rygg, jag missade bussen som kom alldeles för tidigt. Så behövde jag vänta vid busshållsplatsen i fem minuter sen kom bussen, och jag klev på. Jag kom fram 9 minuter senare, och sprang igen så att jag inte skulle komma för sent till min orkester. Jag kom dit 17.50, sen började vi att spela typ 18.15 eftersom det var någon som inte stämde sitt instrument. Efter orkestern så skulle jag gå till v.e.s.p.a och äta där med min familj. Vi var där eftersom någon i min familj fyllde år. Vi åt pizza och det var supergott! Sen körde vi hem med vår bil, jag borstade tänderna och la mig. Men tittade på mobilen i en och en halv timme, och sen somnade jag.

10 augusti 2023

Linnea