Berättat av Hanna

Född 2010. Stiftelsen BMSL. 6B, vt2023.

09.02.2023

Alarmet ringer klockan halv sju på en vanlig torsdag. Jag vaknar och trycker sömnigt på ”stopp” för att alarmet ska sluta ringa från min Iphone. Jag gnuggar mig i ögonen och sätter mig upp i sängen. Jag är alltid så trött på skoldagar.

När jag till slut tar mig upp ur sängen släpar jag mig till badrummet, tvättar mitt ansikte, återfuktar det och går sedan trött in i mitt rum igen. Jag sätter på hög musik i mina AirPods, jag har nästan alltid musik i lurarna. Min favoritmusik är svensk rap, som till exempel Myrza, Kartellen, Kapten Röd, Timbuktu, China, Stress och Dani M. Utan Spotify vet jag inte vad jag skulle göra, det är en app som gör att man kan spela massvis av låtar när man vill för lite pengar.

Jag borstar håret och plattar det med en plattång som jag tog av min syster. Sedan sminkar jag mig snabbt. När jag har kommit såhär långt är klockan runt sju. Nu går jag fram till min garderob full av kläder och funderar över vad jag ska ha på mig. Jag drar ut ett par lågmidjade jeans och en Juicy Couture hoodie som jag sätter på mig. Jag sätter sedan på mig halsband, örhängen och skärp.

När jag lunkar ner för trappan för att äta min frukost säger jag sömnigt godmorgon till mina familjemedlemmar. Jag går sedan ner till köket och äter två torra riskakor med salami på, också dricker jag en pepsi max. Om jag ska vara ärlig är min frukost ganska smaklös, men jag orkar helt enkelt inte göra någonting mer avancerat så tidigt på morgonen. Sedan borstar jag tänderna.

När klockan är ungefär halv åtta går jag hemifrån, påväg till skolan. Det tar ungefär trettio minuter att gå från mitt hus till skolan och jag tycker att det är ganska mysigt. Jag brukar gå och fundera över alla möjliga sorters saker, en gång kom jag på en hel annan planet där jag härskade över alla olika sorters varelser där och en annan gång tror jag att jag kan ha kommit på en riktigt bra teori om varför det inte spelar någon roll om livet är en simulation eller inte, så länge vi inte vet det.

Jag kommer fram till skolan vid åtta och då träffar jag mina kompisar i kapprummet. Jag hänger av min väska och mina kläder medan jag pratar med mina kompisar. Sedan går vi upp till klassrummet.

Först har vi tyst läsning i femton minuter, just nu läser jag Harry Potter, och sedan har vi lektioner ända fram till halv tolv. Då äter vi lunch. I skolan får vi gratis lunch men många tycker att den smakar väldigt äcklig, och det kan den faktiskt göra ibland men det är ändå väldigt bra att den är gratis.

Efter lunchen har vi rast och sedan har vi två lektioner till. Skolan brukar sluta vid två-halv tre och när skolan slutar tar jag bussen hem med några av mina kompisar.

När jag kommer hem är jag ofta väldigt trött, så jag brukar vila en stund. Jag brukar också äta snabbnudlar som mellis, eftersom det går snabbt att tillaga. När jag äter brukar jag kolla på Netflix, det är en app där man kan kolla på en massa filmer. Lite som Spotify fast med filmer istället för låtar. När klockan är ungefär halv fyra packar jag min dansväska och tar bussen till en annan stad, Malmö, för att ha balett.

Jag dansar oftast i två timmar och trettio minuter. Dans är min hobby och jag tycker om det väldigt mycket, plus att jag har många kompisar i min grupp.

När jag är klar är jag oftast väldigt trött och hungrig. Jag hoppar på bussen hemåt och lyssnar såklart på mer musik.

När jag kommer hem äter jag middag med min familj och sedan hjälper jag min pappa att diska och ta under efter maten. Sedan går jag upp och tar en lång, varm dusch. Det bästa jag vet är verkligen att duscha eftersom det är så skönt och avkoplande.

När jag kommer ut ur duschen tvättar jag ansiktet och borstar tänderna.

Klockan är nu runt åtta och jag är väldigt trött. Jag brukar mest bara vila och ta det lugnt på kvällarna, som att läsa, prata med mina kompisar eller kolla på TV. Ibland pluggar jag också om vi har ett prov eller någonting sådant.

När klockan är runt elva brukar jag lägga mig. Jag lyssnar på en bok för att somna och jag brukar somna vid midnatt. Sedan vaknar jag nästa morgon och gör allting om igen.

10 augusti 2023

Hanna