• Jag

Berättat av Lowe

Född 2009. Robinson Vårfru. 7B.

11.10.2022

En vanlig dag

En vanlig skoldag börjar med att jag vaknar av mitt alarm klockan åtta eller sju, det beror på om jag är hos mamma eller pappa, antingen somnar jag om eller så går jag upp. Vid åtta ska jag ta min blodtrycksmedicin. Den tar jag eftersom att jag gjorde en hjärtoperation i somras. Om det finns god frukost hemma så äter jag den. Annars så börjar jag direkt göra i ordning mig för skolan. Hemma hos mamma behöver jag bara gå några hundra meter innan jag kommer till skolan. Hos pappa behöver jag åka buss. Det är inte så kul. Bussystemet fungerar ganska dåligt, alla bussar kommer alltid sent, ibland kommer de inte alls. Detta gör att mina mornar ofta resulterar i stress och ungefär motsatsen till välbefinnande. Men jag brukar komma i skolan i tid.

Musik brukar få mig tillbaka till välbefinnande. Musik, poddar och tv-serier är faktiskt en väldigt stor del av mitt liv. Jag lyssnar nästan bara på hårdrock från år 1970-2000 – talet, mitt favoritband är Judas Priest. Poddarna jag lyssnar på är bara humorpoddar, podden jag lyssnar mest på är en podd som heter “Så funkar det”. Det är en podd där jag lär mig mycket om allt möjligt på ett roligt sätt. Serierna är antingen av kategorien humor eller action. En serie som jag precis tittat klart på är serien “Breaking bad”, vilket är en serie om en kemilärare som gör och säljer amfetamin för att få pengar till sin cancerbehandling.

Väl i skolan brukar jag direkt gå till det rummet vi ska ha lektion i. Den första lektionen är nästan alltid mentorsamling. Då brukar vi bara ha studietid. Studietid är en tid där vi kan välja vad ska jobba med. Då är det ju bäst att jobba med ämnen där man ligger efter. Eller så snackar vi om saker som händer i världen. Just nu pratar ju läraren såklart om kriget i Ukraina. Allt kostar väldigt mycket på grund av det. Vilket gör att man kanske väljer bort att köpa vissa saker. Vi försöker att spara så mycket el som möjligt. Hemma hos pappa har vi minskat vår elanvändning med 30%. Men egentligen påverkas jag faktiskt väldigt lite av Putins invasion.

Dagen fortsätter sedan med olika lektioner. Till lunch brukar det tyvärr inte vara så jättegod mat, ofta konstiga grytor. Om det är gott så äter jag annars får jag vara hungrig. Vid 14 är det dags att ta medicin igen. Jag sätter alarm på min mobil eller klocka för att komma ihåg att ta tabletterna. Lektionerna fortsätter tills skoldagen är slut och då går jag hem. Om jag är hos min mamma går jag ut med vår hund, Kotten. Jag tycker mycket om Kotten, hon är väldigt snäll. Hemma brukar jag oftast spela på mitt PS4. Jag spelar mest FIFA 22, vilket är ett fotbollsspel, men ibland spelar jag också olika bilspel eller krigsspel. Jag brukar oftast spela tills vi ska äta eller laga mat. Det är väldigt svårt att ge ett exempel på maträtter vi brukar äta eftersom vi äter väldigt mycket olika saker. Men varje fredag äter vi tacos, till exempel. Min mamma är pescetarian, alltså att hon inte äter kött eller kyckling men äter fisk, så det är ganska mycket fisk men också en del kött.

Efter maten brukar vi sitta kvar och prata ett tag. Sedan är det bara ett par timmar kvar innan jag ska gå och lägga mig. Ibland spelar jag tv-spel de timmarna, ibland spelar vi något brädspel, ofta så spelar jag och pappa schack eller så pratar vi bara. Klockan åtta ska jag ta min sista medicin. Sen brukar jag göra mig redo för att gå och lägga mig. Ungefär varannan dag duschar jag på kvällen, annars borstar jag bara tänderna och försöker att somna.

13 februari 2023

Lowe