Berättat av Emma

Född 2010. Åsele Centralskola åk 1 - 9. År 7 23/24 Åsele Centralskola.

29.09.2023

Hej, Jag är en 13-årig tjej som bor i Åsele kommun. Jag ska berätta om en dag i mitt liv. Jag vaknar kl.06.00 och kollar på min mobil. Sen går jag in på Spotify och spelar julmusik för att jag blir som motiverad att göra mig i ordning. Jag klär på mig, oftast gröna baggyjeans och en långärmad tröja och en röd Hogwarts mössa. Efter jag har klät mig går jag ner till köket och sätter mig på stolen längst ut. Jag tar mina favorit flingor och sen mjölk till.

Då är klockan typ 06.30 och jag går till badrummet och gör det man brukar göra, borsta tänderna, kamma håret, skincare. Sen har jag inte så mycket tid kvar tills bussen kommer så jag tar på mig skorna, jackan och tittar på att jag har allt i min väska. 07.00 går jag ut och väntar på bussen, inte så mycket händer när jag står där, så jag tar fram mina hörlurar och min mobil och sätter på julmusik igen.

Bussen kommer oftast 07.05 och då går jag in i bussen, säger godmorgon till busschauffören och går fram till säte 22-23 vid fönstret. Min bästa vän sitter på andra sidan av gången i bussen, hon är oftast på mobilen och lyssnar på musik. När jag sätter mig i bussen kollar jag oftast Netflix, Heartstopper (<3) min favoritserie. Efter typ 5 - 10 minuter så får jag ett sms på snapchat. Det är en vän som frågar var bussen är.

7.30 kommer bussen till skolan, Jag, Angelina, min bästa vän och Heidie, hon som skrev till mig, går till hogstadiet och går in i första dörren. Sen går vi till våra skåp och hämtar våra saker som vi behöver för första lektionen, det finns bänkar i en korridor som vi bråkar gå till, jag tar alltid den röd-vita bänken. Vi pratar om olika saker i ca. 10 minuter och då kommer våran vän Thea, som jag kallar “thea bea binärsås” för att retas med henne. Sen 10 min efter det kommer min andra bästa vän. Freja, som jag kallar “Lila svarta Gremlingen”, Jag kallar henne det för att hon är liten, hon har alltid svarta kläder på sig och är en gremling. Hon sätter sig på bänken somm är brivid mig.

Efter ett tag går vi till vår första lektion och den är typ 55-60 minuter lång. Efter lektionen har vi 10 minutrers rast, då går vi tillbaka till bänkarna. Sen måste vi kynda oss till nästa lektion. Efter lektionen har vi 15 min rast och då börjar lektionen igen.. yippi.. efter lektionen blir det lunch, det är Ramen. Jag, Freja och Angelina går till ett 4-bord. (ett bord för 4 pers) Lunch rasten är typ 35 minuter lång så vi går till en coop som vi enentligen inte får. Jag köper i cola och godis och såklart en frukt 😇.

När vi kommer tillbaka pratar vi om personer vi hatar, och mobbar varandra på ett kompis sätt. Vi pratar fram tills kl. 11.55 typ ish, sen går vi till svenska klassrummet. lektion i 55-60 min.

Massa lektioner fram till 13.00. Efter skolan väntar jag 20 minuter på mina vänner och sen går vi till d̲e̲n̲ ̲h̲e̲m̲l̲i̲g̲a̲ ̲p̲l̲a̲t̲s̲e̲n̲, vi pratar för mycket och sen går vi till skolan igen kl.14.55-ish. Jag väntar på bussen i 20 minuter, sen åker jag bussen i 10 minuter och efter det så går jag in i mitt hem. När jag kommer hem brukar jag gå upp i mitt rum direkt och tittar på min mobil.

När några timmar har gått så blir det middag, jag går ner och hjälper till med maten. Efter maten går jag till vardagsrummet och tittar på en film. Efter filmen går jag och lägger mig.

26 oktober 2023

Emma