Berättat av Signe

Född 2008. Lilla Nacka Skola. Åk 4-5.

👥 Vilka bor hemma hos dig?

Jag har en hamster som är ett år och några månader hon heter Mimmi. Mimmi bor bara hos min mamma för jag orkar inte släpa på hennes bur varje vecka. Men min lillebror flyttar alltid på söndagar så han bor alltid där jag bor. Sedan bor jag ju med min mamma eller pappa.

🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?

Jag får månadspeng men för att få den måste jag diska gå med sopor hänga tvätt och så vidare. Jag får 150 i månadspeng.

🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?

Hos min mamma har vi både fram och baksida på våran fram sida har vi ett föråd där vi har lite olika verktyg sparkcyklar utemöbler och mycket mer. Sedan har vi en gäst parkering en parkering för våran bil och även ett cykel föråd. De ligger runt 40 hus i vårat område. Lite längre ut på våran gata har vi en liten lekplats. Vi har även för de flesta i området ett soprum där vi kan slänga kartong, plast och så vidare. På våran baksida är de typ bara skog men där har vi en studsmatta som är våran privata.

Min pappa bor ju i en lägenhet så vi har ingen privat tomt ute mer än en ganska liten balkong där vi bara har ett bord och tre skolar. Men sedan har vi en innergård där de finns 2 stora bord med stolar. Sedan finns det en lite lekplats med gungor och en rutschkana. På innergården finns de även ett soprum.

☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?

De finns inte så mycket vi får göra och inte göra. De flesta saker får vi göra om vi har frågat.

⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?

Hos min mamma som har två våningar har vi där uppe en hall för våra ytterkläder, Kök, Badrum, vardagsrum och rum som tidigare var gästrum med där vi nu har en dator till min lillebror och där min hamster bor.

Där nere har vi 3 sovrum, en klädkammare för mina och mammas kläder, badrum, tvättstuga och även ett föråd för typ lite gamla kläder och möbler som vi inte använder.

Hos min pappa som bor i enplans lägenhet har vi en hall för våra skor och ytterkläder, badrum, kök, 3 sovrum, och ett vardagsrum. Nere i källaren har vi en stor tvättstuga för alla som bor där men vi har även en tvätt maskin i vårat badrum.

⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?

Eftersom min föräldrar inte har varit skilda super länge så har vi bara bott i lägenhet i 4 månader men hos mamma i vårat radhus har vi bott i snart 9 år. När min lillebror bara var 4 månader så flyttade vi till vårat radhus.

✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem

När jag bor hos min mamma brukar jag mest ligga i soffan och kolla på min iPad eller vara ute och hoppa studs matta med min lillebror. På helgerna brukar min kusin komma och hänga med oss. Då brukar han skjutsa mig på våran el skoter till typ ica. Men jag går ju i skolan och på basket och sedan gillar jag och hänga med kompisar så jag är oftast borta på eftermiddagarna.

Eftermiddagarna hos min pappa ser unigfär likadant ut. I min skola har vi inga läxor.

🕹 Vad tycker du om att göra hemma?

Dem dagar jag är ledig från min basket brukar jag oftast vara med kompisar men ibland brukar jag vilja vara hemma och vara med mamma eller pappa och typ kolla på tv. Men när vi är hela familjen brukar vi spela spel och käka god middag.

🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!

Mina föräldrar är skilda och har varit de sedan ett halvår tillbaka. Därför bor jag i både lägenhet och radhus. På söndagar flyttar jag emellan. Men vi brukar fortfarande äta middag tillsammans som familj. Våran familj gillar att cykla och bada. Min lillebror gillar att spela typ Roblox. Men jag går på basket och har gjort de i 2,5 år. Min mamma äger även en båt på 26 fot som i brukar vara ute med på sommaren.

🛌 Var sover du? Har du eget rum?

Jag har eget rum både hos min mamma och pappa. I mitt rum hos mamma har jag en säng där jag sover. Skriv bord + skrivbord stol. En hylla för typ böcker. Och även en saccosäck som jag brukar lägga mina kläder på. Jag delar klädkammare med mamma där har jag mina kläder.

Hos min pappa har jag de största sovrummet där har jag 6 garderober men endast en är min Pappa har sina kläder i två av dem och sedan har vi en för väskor. En för dammsugare och våran tvätt ställning och en för säng kläder. Sedan har jag en säng som jag sover i och en bädd soffa där min farmor och farfar sover när dem är på besök. Jag har även en bokhylla där jag har lite spel och annat.

24 maj 2020

Signe