Berättat av Sofie

Född 2007. Skogskällan. 6B.

👥 Vilka bor hemma hos dig?

Hos mamma : jag, min stora syster, Mamma och mammas kille. Och snart så kommer jag och min syster få ett till syskon. Och min hamster frasse.

Hos pappa : jag, Min syster och pappa.

🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?

Hos både mamma och pappa så fixar jag disken, Dammar, skura golvet,dammsuger, slänger sopor, fixar tvätten och hjälper till mad maten då och då. Om jag gör alla saker får jag månadspeng alltså får jag pengar varje månad om jag har hjälpt till. Ibland får jag mindre månadspeng men det beror på hur mycket jag har hjälpt till.

🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?

Hos mamma: bor vi i en innegård med många grannar. I mitten av gården finns en liten park som förskolan som ligger i närheten använder. Med en stor gräsmatta bredvid.

Hos pappa: finns det en café utan för vår lägenhet. Och bredvid finns det en liten park som många småbarn leker i. De finns lite skog och en bilvägen.

☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?

Vi har inte så jätte mycket regler hemma men ett ex är att inte gå in med smutsiga skor. Helst inte hålla på med mobilerna vid matbordet.

⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?

Hos mamma : har vi ett kök, vardagsrum, balkong, badrum och 3 sovrum. Ett av sovrummet var först ett data rum som vi gjorde om.

Hos pappa: har vi ett kök, vardagsrum, badrum och ett sovrum.

⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?

Hos mamma har jag bott typ hela mitt liv men först bodde vi i lägenheten brevid som är mycket mindre lägenhet.

Hos pappa vi bott ca 1 år. Vi flyttade in i pappas lägenhet ganska sent eftersom vi renoverade hela lägenheten som tog tid.

✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem

Hos mamma är jag mycket i mitt egna rum jag brukar kolla på min iPad och ibland brukar jag och min syster sminka oss, jag brukar vara väldigt trött efter skolan så ibland brukar jag sova när jag kommer hem. Ibland sitter jag i soffan och kollar på när mammas kille spelar tv spel som jag tycker är väldigt spännande. Jag och min syster brukar även ibland gå ut och köra innebandy ute.

Hos pappa brukar vi gå ut och köra innebandy ute där också, vi brukar kolla film och serier tillsammans. Vi brukar även äta god mat och mycket godis!

🕹 Vad tycker du om att göra hemma?

Jag gillar att kolla serie, gå ut och köra innebandy utomhus med min syster. Tycker det är roligt att baka också fast gillar mest att äta upp de. Hos pappa brukar jag och min syster spela tv spel tillsammans också.

🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!

Jag bor på två ställen. Jag bor hos min mamma på vardagarna och pappa på helgerna. Jag bor hos pappa på helgerna eftersom han bor så långt bort från skolan. Men på loven och lovdagarna brukar jag och min syster åka till pappa. Så på sommarlovet kommer vi köra varannan vecka.

🛌 Var sover du? Har du eget rum?

Hos mamma har jag ett eget rum jag sover i. Jag har en säng man kan bädda ut och in men jag gillar mest att ha sängen in bäddad.

Hos pappa delar jag och min syster rum. När jag och min syster ska sova sover vi en stor säng och pappa sover på soffan, alltså han bäddar ut soffan. Han sover på soffan eftersom vi har bara ett sovrum hos honom, för vi behöver inte så mycket plats eftersom jag och min syster ändå bara där på helgerna. Och när vi är hos mamma sover pappa i stora sängen.

15 juni 2020

Sofie