Berättat av Sally

Född 2007. Skogskällan. 6B.

👥 Vilka bor hemma hos dig?

Hos min pappa så. Bor jag med min pappa som är 54 år gammal, min ena storasyster som är 15 år gammal och min pappas tjej som oftast bor hos oss hon är 50 år. Hos min mamma så bor jag med min mamma som är 48, min äldsta storasyster som är 19 år, min andra syster som är 15 år och ibland så bor min mammas kille hos oss han är 53 år gammal.

🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?

Jag hjälper till med diskmaskinen, disken, dammsuga, städa toaletterna och tvätten.

🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?

Utanför min mammas lägenhet så är det fler lägenhetshus, en parkering, ett dagis, två återviningstationer, en gräsmatta, två lekparker, lite träd och blommor och ett cykelställ. Hos min pappa så har vi på framsidan våran pakering, ett cykelställ, en gräsplätt och blommor i krukor och ett förråd. På baksidan har en altan med en grill och utemöbler, vi har också en liten trappa och en liten gräsmatta med staket runt.

☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?

Jag får inte gå in med skor, jag tror att inte får svära. Vissa saker säger mina föreldrar till om men jag vet inte om det r regler, t.ex. inte prata med mat i munnen, inte slåss med mina syskon, inte kolla för mycket på en skärm.

⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?

Hos min mamma har vi två toaletter, fyra sovrum, ett vardagsrum, en klädkammare och kök. Hos min pappa har vi två toaletter, fyra sovrum, ett vardagsrum, ett förråd, en klädkammare, en tvättstuga och kök.

⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?

Hos min pappa har jag bott två år och elva månader. Hos min mamma har vi bott elva månader.

✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem

Hos min mamma brukar jag ganska ofta vara på mitt rum men jag är också med kompisar ibland men inte jätteofta hos mamma eftersom att det är ganska långt ifrån mig och vissa av mina kompisar. Jag kollar ofta på min mobil eller ipad och äter. Ibland så går vi också på kvällspromenader eller kvällscykelturer. Hos min pappa gör jag ungefär samma saker som hos min mamma men jag är oftare med kompisar hos min pappa eftersom att jag bor närmare vissa kompisar då. Hos båda brukar jag vara med mina syskon.

🕹 Vad tycker du om att göra hemma?

Jag gillar att baka, vara med kompisar, äta, kolla på min mobil eller våran ipad och jag gillar också att ibland rita och måla,

🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!

Mina föräldrar är skilda så jag bor i en lägenhet hos min mamma, med min mamma, mina två äldre systrar och ibland är min mammas kille där. Hos min pappa bor jag i ett radhus med min pappa, en av mina systrar för min äldsta syster bor bar hos min mamma, oftast bor också min pappas tjej hos oss.

🛌 Var sover du? Har du eget rum?

Hos min mamma så har jag ett eget rum, men det är ett ganska litet rum. Jag har en säng med låder under med kläder i. Bredvid min säng så har jag ett stort fönster. jag har en liten blå/turkos matta. Jag har en mörkblå och vit skrivbordsstol och ett turkos skrivbord. Jag har också några vita hyllor med småsaker i. Jag har också en vägg med några bilder jag har tagit med min kamera. Jag har en stor spegel på min dörr. Eftersom att jag inte får plats med alla mina kläder i mitt rum så har jag en byrå med kläder i och också kläder i en garderob i hallen.Hos min pappa har jag ett ganska stort rum med en ganska stor säng. Jag har en krämvit/ljusbrun matta. Jag har ett vitt skrivbord och en vit skrivbordsstol. Jag har en vit garderob och ett vitt nattduksbord. Jag har ett stort fönster och ett lite mindre. Jag har också en vit byrå med kläder.

15 juni 2020

Sally