• Ebba

Berättat av Ebba

Född 2007. Skogskällan. 6B.

👥 Vilka bor hemma hos dig?

I huset jag bor i bor min mamma, pappa och mil lila syster.

🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?

När jag är hemma hjälper jag till med olika saker men oftast, påkar ur diskmaskinen, dammsuger, dukar matt bordet, tar in och upp dynor till stolar, hänger tvärt och en del andra saker.

🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?

När jag tittar ut ur mitt fönster ser jag in i vårt ute rum. Men om jag står på vår altan och tittar åt vänster set jag ser jag två hus och deras tak. Vårt hus ligger på en upp höjning så vi ser typ taken på husen sol Niger runt om oss. Om jag tittar rakt fram ser jag ett till hus, men om jag tittar åt höger ser jag träd, en lekpark och hus på andra sidan lekparken. Om jag går till framsidan ser jag ett fint vit hus och andra hus längre bort.

☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?

Hemma hos mig har vi några få regler men jag tänker inte på dem. För att det blir så naturligt så jag tänker inte på dem. Men sådan regel är att om man har en sked i sylten så kan man inte slika på skeden och sen stoppa iden i syltburken igen.

⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?

Jag bor i en villa med två våningar. En övervåning och en kälar våning. Jag och min lila syster har var sitt rum. Mamma och pappa delar rum men deras är störst. det fins två badrum, ett kök, vardags rum som sitter ihop med köket. Tre små förråd och ett stort, tvättstuga, TV rum, lekrum/träningsrum och ett gästrum. På tomten har vi ett garage, studsmatta, en altan som går längst huset och garaget och ett ute rum på altanen.

⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?

Jag har bot i huset sen jag var fem år och i år har vi bot åtta år i huset.

✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem

Mitt liv hemma. En vanlig dag nu under Corona. Börjar med att mamma, pappa eller väckarklockan ringer. Vi äter frukost sen börjar mamma och pappa jobba. Jag och min lila syster byter om och går till skolan. När jag kommer hem jobbar mamma och pappa fortfarande. Jag äter mellis och byter om. Vid fem tiden slutar mamma jobba och slänger i sig något att äta. Sen skyndar hon sig till min lillasysters innebandy. För hon är tränare. När mamma åkt åker jag till min träning. Efter min tränig kommer jag hem, mamma och min lila syster har och så kommit hem. Vi alla tre duschar vi en å en. Pappa har gott mat så när alla är klara äter vi mind. Efter middagen gör vi lite läxo, tittar på TV och sedan går jag och läger mig.

🕹 Vad tycker du om att göra hemma?

När jag är hemma gillar jag att hoppa studsmatta, spela fotboll och innebandy med min lillasyster, titta på film/serie, det jag gillar att göra och känner för.

🛌 Var sover du? Har du eget rum?

Jag har ett eget rum och en egen säng. Min säng är 120 cm bred.

15 juni 2020

Ebba