Berättat av Leia

Född 2012. Mariaskolan. 3C.

👥 Vilka bor hemma hos dig?

Jag Mamma och Pappa.

🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?

Äm jag hjälper inte till så mycket hemma.

🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?

Jag ser bilar.En trappa upp till en fin park.Och andar lägenheter.

☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?

Jag får 2 timmars skärmtid på helger och en timme på vardagar.

Om du kollar på tv och någon sover ha inte på högsta volym.

⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?

Vi bor i en 3.

⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?

3 år.

✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem

Fördjupningsuppgift: Livet i mitt hem

Hej jag heter Leia.Jag sitter i min soffa.Den är blå.Vi har en Tv och ett bord.Det är gult.Hemma hos mig bor min Mamma och min Pappa.Mamma Pappa jag går till mitt rum.I mitt rum finns det en färgglad matta.Jag har ett dockskåp och en pyssellåda.Jag har en garderob och en stor och fin säng.Jag har ett skrivbord där det finns böcker och pennor.Och det finns ett jättestort dockskåp också.Under det jättestor dockskåpet finns det 3 lådor med leksaker.Jag går till mitt skrivbord.Där tar jag fram ett paper och en penna och börjar rita en gubbe.Jag har bott i min lägenhet i 3 år.Jag ska gå på toa.Där inne finns det en vit toa och ett handfat.det finns en durs och en tvättmaskin.Jag går och tvättar händerna.Sen går jag in i Mammas och Pappas sovrum.Där finns det en jättestor säng.och en stor garderob.Men det finns också en stor spegel.Sen går jag tilllbaka till mitt rum.Jag går till mitt fönster.Där ute ser jag en väg.Med många bilar.Visa är röda andra blå.Svart och vita bilar ser jag också.Sen kan man gå upp för en trappa.Där kommer man till en fin park.Jag ser också andar lägenheter.Kom nu Leia!det är frukost.

Jag går till Köket.Ut ur mitt rum, förbi badrummet och Mammas och Pappas sovrum.Sen kommer man till hallen.Där är ju ytterdörren och krokar där man kan hänga jackor och sånt.Och så finns det en spegel.Sen går jag till köket.Vårat kök är svagt grönt.Och där finns det en ugn,En frys, och mycket mer.Brevik köket står matbordet med 7 stolar.Jag äter macka med ost till frukost.Sen går jag och klär på mig.Efter går jag tillbaka till köket.Vårat hem är öppet och inte så många väggar.Jag går ut på våran balkong.Där har vi ett bord med en bänk och lite växter.Jag gillar att va i badrummet.Det e så skönt golv där och om man hämtar täcke är det ännu skönare.Hemma hos mig finns det några regler.

• När du kollar på tv och någon sover, Ha inte på högsta volym.

• 2 timmars skärmtid på helger och 1 timme på vardagar (mobil)

Asså jag brukar inte hjälpa till jättemycket men jag kan ducka, Städa mitt rum och lite småsaker.Äm ja det var mitt hem.Hej då!

🕹 Vad tycker du om att göra hemma?

Rita och leka.

🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!

Nejjjj.

🛌 Var sover du? Har du eget rum?

Ja.

15 februari 2022