Berättat av Petter

Född 2011. Enskedefältets skola. 5c.

👥 Vilka bor hemma hos dig?

Hemma hos mig bor jag och min mamma, min pappa, min storebrorsa som är två år äldre än jag och min katt som heter tippan (det var inte vi som döpte henne).

🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?

Hemma hos mig har vi en lista på ett antal saker som jag måste göra ex. Gå med återvinningen och tömma diskmaskinen.

🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?

Utanför mitt hem några hus bort så ligger det en park som heter vårflodsparken och den är lång och har många träd. I parken finns det en lekpark och en plaskdamm men nu renoveras plaskdammen. Det finns också en grusplan som några brukar kalla för kaninburen.

☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?

Jag måste göra min lista om jag ska få kolla på skärm. Jag får bara läsa serietidningar vid frukosten för att annars så skulle jag läsa dem hela tiden och mamma och pappa säger att jag måste läsa riktiga böcker.

⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?

Hemma hos mig har vi rum. På övervåningen har vi tre sovrum och ett badrum. På mellanvåningen har vi en hall, en innerhall, ett vardagsrum och ett kök. Och på nedervåningen har vi ett gästrum, en matkällare, ett förråd och ett badrum.

⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?

Jag har bott i mitt hem i hela mitt liv men min pappa, min mamma och min storebrorsa bodde i en lägenhet inne i stan.

✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem

Jag bor i Stockholm på Enskedefältet. Jag har ett vitt-grått hus som har en mellanstor trädgård. I min trädgård så har jag fyra äppelträd, ett pilträd som vi delar med våra grannar och väldigt många blommor.

🕹 Vad tycker du om att göra hemma?

Jag gillar att spela ett spel som heter Minecraft. Minecraft är ett sandboxspel där allting är fyrkantigt och man kan göra en massor av saker. Jag gillar också att läsa och just nu läser jag en bok som heter Sagan om konungens återkomst.

🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!

Nej

🛌 Var sover du? Har du eget rum?

Jag har ett eget rum.jag har en ganska stor säng med massor av tavlor på väggen vid sedanmodell sängen. Jag har ett skrivbord framför min säng och bredvid det så har jag en hylla med massor av lego (lego är en sorts leksak av klossar och när jag var liten älskade jag att leka med det). Sen har jag en bokhylla böcker och en bred garderob.

8 februari 2023

Petter