Berättat av Emma

Född 2010. Stiftelsen BMSL. 6B, vt2023.

👥 Vilka bor hemma hos dig?

Vi är fem personer som bor hemma hos oss men sex i familjen. Min äldsta syster har flyttat hemifrån sedan länge och jobbar nu i Kina. Förutom henne så är det, i åldersordning, pappa, mamma, min syster, jag och min bror. Min syster går i åttan och min bror i trean. Jag vet verkligen inte vad mer jan kan berätta om de, exakt så tråkiga är de, fast några gånger värre. Det finns inte mycket intressant information om de, förutom att de är allmänt störige och tråkiga.

🛠 Hjälper du till hemma? Med vad?

I min familj så gör vi ofta våra saker till oss själva. Det är inte ofta nån frågar någon annan efter hjälp på till exempel våra uppgifter, jag gör i alla fall inte det. Vad jag hjälper tillade är ofta allas saker som att städa och diska. Jag gillar att tvätta kläder och dammsuga ovanligt mycket, det är en av mina få chanser under en dag att lyssna och sjunga/dansa/att vara helt galen till musik. Men som sagt är jag en mycket lat person och så länge jag inte får lyssna på musik så kommer jag alltid på något sätt att slippa det, även om det slutar att mamma och pappa dampar ihjäl på mig för jag är för lat.

🏞 Hur ser det ut utanför ditt hem?

Jag bor i stan, så det finns inte mycket mer utanför mitt hus ön andra hus och vägar. Det är dock väldigt många som går förbi mitt hus, och de låter väldigt mycket. Varje mitt i natten är det alltid ett gäng av studenter som skriker och har jättehög musik. Det är väldigt störigt när man försöker sova. Om jag inte miss fel så är huset mitt emot oss gult, och de två bredvid oss har nog någon krämfärgad beige färg. Det finns verkligen inget speciellt, bara ett lite område med massa hus.

☝️ Finns det några regler hemma för vad du får och inte får göra?

Vi har väldigt många regler hemma hos oss men det är inte många som vi faktiskt följer. Den enda som liksom är superviktig och som följ är nog att vi alla lämnar in mobilerna när vi kommer hem och den får inte gå upp på andra våningen. I andra ord får vi inte ha den i vårt rum och måste fråga om lov varje gång vi använder den. Samma med datorer. Inga skärmar på övre våningen är tillåtet för oss barn. En annan viktig sak är att vi alla måste vara nere vid 7 på morgonen under vardagen. Jag försöker, men jag är också en mycket lat och trött människa som gillar att sova, så det är inte lätt. En annan störig regel är att sovrummet är bara till för att sova, så vi får knappt vara där uppe. När vi jobbar så sitter vi alla tillsammans på första våningen. Att lyssna på musik när jag jobbar är också strikt förbjudet hemma men jag gör det ändå och låstas att jag gör något hörförståelse uppgift på franskan.

⛺️ Hur många rum har ni hemma hos dig?

Jag skulle säga att hemma hos mig har vi 5 sovrum, 3 toaletter, 2 vardagsrum, 1 kök och matsal, 1 rum i källaren där vi lägger alla tusentals skor som vi inte har använt i flera år, och 7 andra rum somjag inte ens vet vad man ska ska kalla de. Så sammanlagt blir det väl mkring 20 rum

⏱ Hur länge har du bott i ditt hem?

Sedan vi flyttade till Sverige tror jag att vi har bott på tre olika ställen. Först en lägenhet, sen ett radhus och nu en villa. Så man kan väl säga att det blir större och större. Vi flyttade hit till Sverige när jag var 4-5 år gammal och sammanlagt bodde vi kanske i de andra husen i cirka 1-2 år tror jag, så då har jag nog bott i mitt nuvarande hus i ungefär 6 år. Det låter väldigt lite men det känns som om att jag har bott här hela mitt liv. Förhoppningsvis kommer jag inte behöva göra det för evigt.

✏️ Beskriv hur livet är i ditt hem

Livet hemma hos mig är oerhört stelt. Relationerna i min familj inte den bästa. Ingen av oss är så värst nära. Men om det finns någon med bäst relation så är det nog min syster och jag. Vår ålder skiljs inte så mycket och vi har på så sätt en hel del gemensamt att prata om. Nästan alla i familj blir väldigt arga på nästan allt förutom min bror, han gråter bara och stänger in sig i sitt rum. Livet är mycket svårt i mitt hus, alla blir hela tiden irriterad och arg på allt och alla och vi skriker hela tiden på varandra. Det är faktiskt en sådan stor del i vårt hus att det skulle kännas super skumt om alla plötsligt bara blev snälla och älskade varandra.

🕹 Vad tycker du om att göra hemma?

Vad man tycker om att göra, vad man måste göra och vad får göra är tre helt olika saker. Vad jag tycker om att göra är att ligga i min säng med min dator och äta något gott, vad jag måste göra är att göra mina läxor, och vad jag får göra är att sitta på första våningen och jobba. Jag skulle vilja titta på mina serier eller min mobil, spela på den går lika bra. Men eftersom jag inte får det får jag hålla mig till att läsa. Jag får faktiskt inte läsa böcker som inte har något med mitt arbete att göra om jag inte är klar med det. Antagligen för att jag läste lite för mycket innan och gör fortfarande det en hel del nu.

🏘 Bor du i flera hem? Berätta mer!

Man kan säga att jag bor på en plats, men vi har många hus. Förutom vårt hus i Lund som är där jag bor så har vi ett hus vid Ringsjön i Höör. Sen har vi också några andra hus utanför Sverige, som till exempel ett rätt stort ställe i Tyskland och några hus och lägenheter i Kina. Såklart är det inte ofta vi går till våra hus utomlands, men vi brukar ibland kolla till ställena under loven. I Tyskland har vi några kompisar som tar hand om stället för oss, medans i Kina ligger de oftast bara där och ruttnar.

🛌 Var sover du? Har du eget rum?

Mitt rum är det andra sovrummet på övervåningen. Det var ett gästrum innan men nu har jag fått det. Det är väl ett vanligt barn sovrums storlek. Mitt rum är väldigt tråkigt och tomt, det är en säng, en soffa, en hylla och lite skumma saker lite överallt. Jag tycker att det är fruktansvärt fult, men det är fortfarande mitt rum och en av mina favorit platser.

10 augusti 2023

Emma