Mitt Liv

Berättat av Ava

Född 2009. Rörsjöskolan. 5a.

👩‍💻 Berätta om tre personer som är viktiga i ditt liv

Intervjufrågor

1. Var föddes du/när föddes du?

2.Var växte upp/ hur var din uppväxt?

3.Vad var din favorit mat

4.Vad brukade ni äta?

5.Hur var det i skolan på din tid?

6.Fick ni lunch i skolan?

7.Hur många rum hade ni hemma hos er?

8.Fanns det toalett på er tid eller var det dass?

9.Säg fem vardagssysslor du brukade göra.

10.Säg tre saker som du tyckte om att göra.

11.Hade du någon bästa vän?

12.Hur såg din vänkrets ut?

13.När flyttade du hemifrån?

14.Vad brukade man göra på fritiden?

15.Vad var ditt favoritämne?

Min farmor.

1. Min farmor är 78 år. och heter Solveig. Hon föddes den 8:de januari 1943 i Helsingfors, Finland mitt under brinnande krig mellan Ryssland och Finland. Precis när hon föddes var det en stor flyg bombattack i Helsingfors och hennes mamma (min gammelmormor, som faktiskt fyller 100 år i år) blev helt hysterisk när sjuksköterskorna tog bebin med sig till ett bombskydd rum. Hon blev ensam kvar och visste inte vad som skulle hända. Till all lycka blev sjukhuset inte bombat!

2. Hon växte upp i tre olika förstäder till Helsingfors, Åggelby, Kottby och Boxbacka.

Farmor säger att hennes uppväxt var rolig och spännande! I Finland var det s.k. efterkrigstid, och alla var ganska fattiga. Det fanns inte så mycket mat i landet, så man kunde inte köpa så mycket som man hade velat. Finland hade inte råd att importera utländsk mat, som tex. frukter. Alla hade så kallade ransoneringskort, som man klippte hål i när man köpte smör, eller mjölk, eller kött. Man fick inte tex. köpa mer än 100 gram smör per person på en månad! Det skulle ju räcka åt alla i hela landet! Då sparade vi ihop hela familjens ranson och köpte på en gång. då fick man smör på smörgåsen! Vi hade inte godis eller frukter om man inte hade egen trädgård. Farmor fick smaka banan för första gången i sitt liv när hon var fem år. Det var det äckligaste hon hade smakat i hela sitt liv! Spottade ut! Hennes mamma och pappa blev arga, för dom hade lyckats köpa bananerna på hemliga vägar.

Farmors uppväxt kan delas in i olika delar

a) Efter kriget. Hon var äldst av fyra syskon. Det bästa hon visste var att teckna. Men dom hade inga fina ritblock, utan ritade mest på omslagspappret från butiks varorna som man fick släta ut. Hon lekte med sina småsyskon. Dom större barnen (fem – sexåringar) tyckte om att leka i en utbombad trasig gammal buss som blivit kvar i skogsbrynet.. Då fick man ibland vara chaufför och ibland konduktören som tog biljetterna. Dom slogs om platserna!

b) Sen började skolan, alltså folkskolan, klasserna 1 till 4. Farmor tyckte mycket om skolan. Läste allt vad hon kom över!

c) Sen kom samskolan klasserna 1-8, och då blev man student.. Farmor var aktiv i skolan och var ordförande i elevrådet. Hon blev student 1962. Och sedan handelshögskola och flygvärdinna tills hon fick barn 1967

Sammantaget: Farmors uppväxt var omväxlande, fri och full av lärorika upplevelser.

3. Min farmors favoritmat som barn var pannkakor med lingonsylt och köttbullar med kokt potatis och sås.

4.Familjen brukade t.ex. äta köttsoppa, köttbullar, korv och potatismos och fläskkotletter. .Dom hade alltid efterrätt varje dag, saftkräm med mjölk. Gräddmjölk om det var extra fint! Krämen gjordes på saft från egna bärbuskar. Grönsaker var tomat och gurka. Först ca 1955-60 kom spagetti och ris, när man fick importera..

5. Skolan på farmors tid var inte som idag. Man sa aldrig du till sin lärare. Man markerade när man visste ett svar, och ställde sig upp och stå i gången när man skulle svara. Man lärde sig massor av dikter och sånger och psalmer utantill. I skolan var det disciplin, och läraren bestämde. Men dom lärde sig väldigt mycket bra saker.

6. Ja, man fick lunch i skolan. Men det var aldrig annat än soppor, grytor eller välling. Finland var då ännu ett fattigt land efter krigen. I småskolan på ettan och tvåan klippte dom ut bokstäver ur dagstidningar när man skulle lära sig att läsa och skriva och så klistras de in arbetshäftet med ett lite annorlunda lim. Det var vanligt inget lim som idag, utan de hade kokt potatis som klistrar fint. Alla fick varsin halva kokt potatis att klistra med!

7. När farmor började skolan hade de eget hus med fem rum och kök

8. Det fanns toalett i huset. Men tills hon var sex år hade de utedass. Det var hemskt mörkt och kallt på vintern!

9. Farmor brukade gå till butiken och handla mat. Det var tungt ibland. Hon älskade att rita och skriva. Hon lekte mycket med sina vänner på deras gata, och ordnade teaterstycken som de framförde för föräldrarna.När hon blev äldre cyklade hon mycket med sina två väninnor. Hon kokade kaffe åt familjen efter maten. När hon blev äldre lagade hon ofta middagsmaten.

10. Min farmor läste otroligt mycket.Gick på biblioteket en gång i veckan. Hon var också scoutledare och var med i en elitgymnast grupp som uppträdde en hel del. Hon lyssnade mycket på jazz och radiostationen Voice of America.

11. Hon hade två bästa vänner, senare tre.

12. En vänkrets under en lång uppväxt blir ganska svår att precisera. Hon hade många goda vänner i skolan. Hon var aktiv inom skolan som ordförande för elevrådet osv. Vän och bekantskapskretsen var stor.

13. Farmor flyttade hemifrån efter studenten när hon började arbeta som flygvärdinna. Då flyttade hon till Sverige,. Det var 1963.

14. Farmors fritid var gymnastik och arrangemang inom skolan och scouterna. Som yngre var man hemma hos varandra och lekte, ritade och pratade. Lekte en del med dockor.När hon var barn och ung fanns det inte tv. Man lyssnade mycket på radio och barnprogram.

15. Hennes favoritämne har alltid varit läsning, skrivning och teckning.

Pappa Oliver

1. Min pappa Carl Isak Oliver Actis Hallqvist föddes 1973 i Borgå, Finland. I en liten pittoresk stad utanför Helsingfors.

2. Efter som min pappas föräldrar var diplomater flyttade han ganska mycket i sin uppväxt. Pappa växte upp i New York, Helsingfors och Stockholm.

3. Min pappas uppväxt var inte alltid lätt men vems uppväxt är det.

4. Pappas favorit rätt när han var liten var fondue (olika sorters kött som man friterar direkt på matbordet). Men nu är han en vegetarian.

4. Han brukade äta svensk husmanskost som fläskkotlett och potatis. Ett annat exempel var ris och kyckling.

5. Min pappa trivdes inte så bra i skolan, han identifierade sig inte med sin omgivning för att han hade andra intressen.

6. Ja han fick superäcklig matt till exempel overkokt mat och pulversåser.

7. På min pappas tid så hade han fem rum.

8. Det fanns toalett på min pappas tid.

9. Här är fem exempel på på min pappas vardagssysslor göra sina läxor, gå ut med hundarna, handla mat, diska och lyssna på musik.

10. Här kommer tre exempel på vad pappa gillade att göra på sin fritid spela gitarr, lyssna på skivor och läsa serietidningar.

11. Pappa hade en bästa vän som hette Oskar som kan känt sen han var ett år, som var granne med pappas sommarställe.

12. Hans vänner var en brokig skara effter som han flyttade så mycket i sin barndom.

13. Pappa flyttade hemifrån när han var arton år.

15. På pappas tid så brukade man gå på stan, gå i skiv och musikaffärer och spela gitarr på fritiden.

16. Pappas favorit ämne var engelska.

Min mormor

1.Min mormor Marta föddes den 9 maj 1954 i Córdoba, Argentina.

2.Marta föddes hos sin mormor Maria därefter växte hon upp i ett bostadsområde utanför Córdobas huvudstad som heter Barrio Matienzo. Hennes uppväxt var lugn och hon hade många vänner. Hennes favoritsyssla var att hjälpa sin mamma som var apotekare. Hon brukade kallas Apotekarens dotter.

3.Mormors favorit mat som ung var noquis.

4.I Argentina äter man oftast kött så hon brukade äta grillat kött, panerat kött men också pasta med tomatsås och polenta.

5.När min mormor gick i skolan fanns det delade flick och pojkskolor alltså gick hon i en flickskola under hela grundskolan. Däremot när hon gick på gymnasiet gick hon i en blandskola. På rasterna under grundskolan så brukade hon hoppa hage, hoppa hopprep och på gymnasiet så blev hon engagerad som elevrepresentant då organiserade hon en pacifistiskt manifestation mot kriget i Vietnam.

6.Hon fick inte lunch i skolan. Hon gick ett förmiddagspass och sen gick hon hem och åt lunch hemma.

7.Mormor bodde i ett radhus som hade fyra rum och kök också en stor bak trädgård. Där det fanns en stor gran, en grillplats och ett hönshus. Bredvid huset fanns hennes mammas apotek.

8.Huset hade en modern toalett med dusch.

9.Hon hjälpte sin mamma med apoteket, leka med kompisar, hjälpa pappa med trädgården, hjälpa till att småhandla och leka med kycklingar\mata hönsen.

10.Mormor gillade att hjälpa till att småhandla för att hon stannade och lekte med sina kompisar, hon gillade också att hjälpa sin mamma i apoteket för att der var som att leka affär men på riktigt och hon gillade att hjälpa sin pappa i trädgården för att hon fick vattna blommor som luktade gott.

11.Min mormors barndom bästa vän hette Claudia och dom gjorde roliga saker på fritiden tillsammans. Hennes bästa vän under gymnasiet hette Susanna, de brukade sova över hos varandra och läste böcker till sent på kvällen tillsammans.

12.Min mormor hade många vänner och alla bodde i samma bostadsområde. Oftast gjorde hon läxor med dom sen lekte dom tills det blev middag. När hon blev tretton fick hon en cykel i present och gillade cykla runt i kvarteret.

13.Mormor flyttade hemifrån när hon var nitton och gifte sig med min morfar. De bodde i en liten lägenhet nära hennes mamma. Mormor och morfar sysslade med politik då, och tre år efter de var gifta var de tvungna till att fly från Argentina till Sverige. De hade sin dotter med sig alltså min mamma.

14.När mormor var ungdom så engagerade hon sig med politiska frågor. Hon gillade också att gå på bio och dansa. Hon träffade sina vänner på cafe´ där dom drack kaffe latte och under tiden de skrev poesi på servetterna.

15.Mormors favoritämne var samhällskunskap. Idag är hon sociolog och undervisar i genusvetenskap.

Publicerat

18 februari 2021

Berättat av

Ava

Licens

CC BY

Arkivkod

M1:3/00169

Insamling

Mitt liv – människorna i mitt liv

Skola

Rörsjöskolan

Klass

5a

Berättelsens position

Se alla berättelser på karta
Travelers’ Map is loading…
If you see this after your page is loaded completely, leafletJS files are missing.

6611 elever har deltagit! – delta med din klass!

Låt barnen berätta för framtiden. Det är enkelt att använda Mitt liv i undervisningen. Eleven får en unik kod och fyller själv in sitt bidrag. Du som lärare skickar sedan in det med ett knapptryck.

Så kommer du igång!