Berättat av Nordiska museet

Barnet berättar:

”Vi har nyss köpt en elektrisk tvättmaskin”

Mitt namn är Olof Börje Nääs. Jag är född år 1933 och går i femte klassen i Långlets folkskola, där min pappa är lärare. Vi bor i skolhuset. Långlet ligger i Nora socken, Kopparbergs län. Huset är timrat och har brädslagna väggar. Det är rödmålat med vitgula knutar och har tegeltak. Grunden är av sten. Skolhuset byggdes år 1904.

Golvet i tvättstugan är av cement. Där står en stor tvättbassäng. Den är så stor att man kan bada i den, om man vill. Vi har nyss köpt en elektrisk tvättmaskin. Den står mitt på golvet bredvid panmuren. Tvättmaskinen är emaljerad och kostade 525 kr. Mamma är mycket glad åt den. Pannmuren är invändigt klädd med koppar.

Från mitt hem är det fin utsikt över Österdalälven. Dit är det 700 m. Nordväst om skolan ligger byn Långlet. Landsvägen Mora-Älvdalen går förbi skolan. Till Mora är det 6 km. Skog och åkrar ligger så vackert omkring skolan. Jag trivs så bra i mitt vackra hem.

25 februari 2020

Nordiska museet