Berättat av Nordiska museet

Barnet berättar:

Mitt hem ligger i en by, som heter Ängen, i Gräsmarks socken. Min mamma är folkskolärarinna i Ängen. Min pappa är död. Jag har två syskon som heter Holger och Ingrid. Holger är 18 år, Ingrid är 20 år och mamma är 49 år. Mamma heter Ruth Andersson. Själv heter jag Gertrud och är 13 år.

Nu har pappa varit död i två år, mina två äldre syskon äro borta i skolan. Jag går i sjunde klassen för mamma, som är lärarinna. Därtill har vi en finsk flicka på 12 år, som varit här ett år. Vi har blivit så goda vänner. Vi båda hjälpas åt att sköta ett hushållslamm, som nu i höst blivit inackorderad i en gammal ladugård. Om kvällarna förnöjer vi oss med att spela och sjunga. När mina syskon är hemma så spelar Ingrid piano, Holger flöjt och jag fiol ibland, och så sjunger vi allihopa. Jag spelar också ibland på pianot. Böcker ur skolbiblioteket läser vi, och det är roligt, och mamma är med i en läsecirkel. Så kommer ibland kusiner och kamrater på besök och då roar vi oss med folk- och sällskapslekar, uppföra små pjäser, och ha så trevligt.

25 februari 2020

Nordiska museet