Berättat av Nordiska museet

Barnet berättar:

Ibland far man till kyrkan, annars lyssnar man till gudstjänsten i radion

Vardagens arbete börjar i allmänhet för de stora klockan halv sex. De går då ut och sköter djuren, mjölkar och skickar mjölken till mejeriet. Omkring halv åtta äter vi frukost. Efter frukosten lyssnar vi till morgonandakten och dagsnyheter. Sedan förflyter dagen under arbete, som tillhör de olika årstiderna. Klockan 12 äter vi middag, då försummas aldrig radion. Klockan 3 dricker vi eftermiddagskaffe. Kvällsvarden ätes klockan 7. Är det bråd tid, som vid vårarbetet och skörden, blir den senare. Kvällarna tillbringas med läsning och att lyssna på radion. Så är vanligen den jämna ordningen om vardagarna med undantag för familjemedlemmarnas födelse- och namnsdagar, vilka högtidligen firas.

På lördagarna bakas kaffebröd och tårta till söndagen och görs förberedelse till söndagsmaten. Man städar och lägger på rena dukar och sätter in nya blommor. Vi slutar arbetet lite tidigare än vanligt på lördagarna, så att man skall kunna känna sig fri och kunna njuta av helgdagsfriden. På söndagsmorgonen får man sova lite längre än om vardagarna. Då har man nystädat och fint överallt. Så stiger man upp och tager på sig helgdagskläderna. Ibland far man till kyrkan, annars lyssnar man till gudstjänsten i radion. Då har vi alltid elvakaffe. Middagen äter vi klockan 2 om söndagen. Då får vi våra favoriträtter eller något extra gott. Efter middagen är vi ute på cykelturer, promenader eller leker, om vädret tillåter, annars lyssnar vi på radio, läser, spelar schack med mera.

25 februari 2020

Nordiska museet