5 mars 2024 – Lärare i internationella klassen: ”Ville att eleverna skulle känna sig sedda”
Eugenia Hådén är lärare för nyanlända elever i en åldersblandad internationell klass på Gärdesskolan i Stockholm. Eleverna är 10-15 år gamla och kommer från olika delar av världen. Efter ett tips från en kollega som besökt Nordiska museet bestämde Eugenia sig för att testa Mitt liv på eleverna i klassen.
– Många kunde inte sluta skriva. De involverade familjemedlemmar och ville hoppa över raster och sitta kvar efter lektionstid och lägga till bilder. De gillade att texterna skulle sparas och att fler än jag och klassen kan läsa deras texter.
Eleverna fick skriva om en vanlig dag i livet, både i det forna hemlandet och i Sverige.
– Jag tänkte att det var bra att visa hur det kan se ut för ett barn som har förändrat sitt liv och kommit till ett nytt land. Jag ville även att eleverna skulle känna sig sedda och skrivandet får många att må bättre.
Diskussionerna skedde på alla möjliga språk, men skrivandet var på svenska. Uppgiften innebar även att eleverna kunde jämföra sina liv på ett konkret sätt.
– En elev berättade: ”It’s a big, big, big difference mellan mitt hemland och Sverige. Barn har större trygghet och rättigheter här. Jag känner mig trygg här. I mitt land riskerade vi kidnappning på väg till skolan och barn stals.”
Bland uppgifterna i Mitt liv uppskattades uppgiften ”En dag i mitt liv” och ”Mitt liv 2050” bäst.
– Dessutom tyckte de att det var spännande att det var en tävling för hela klassen. Kommentarerna var en mix av att de ville att folk skulle veta hur det var att fly från krig som barn, att det kändes meningsfullt att vara med och att de ville bli bättre på att skriva på svenska.
Vilka tips har du till andra lärare som vill testa att använda Mitt liv i sin undervisning?
– Använd lärarhandledningen ”Jakten på den glömda historien” och ”Hälsning till framtiden”. Frågorna till ”Mitt liv” gjorde det lättare för eleverna att komma igång med uppgifterna. Vidare blev de inspirerade av att läsa berättelser från insamlingen ni gjorde i samarbete med UR 1942.
Citat från bidragen:
”Lärarna får slå barnen. De har långa pinnar och ibland slog de oss med linjaler. Jag gick i en flickskola och jag fick stryk ibland, men jag vet inte varför.”
Kishangi från Sri Lanka om en skoldag i hemlandet.
”Jag vaknade vid 5 på morgonen när min mammas bror ringde oss. Han sa att kriget hade börjat. Han sa att han skulle lämna staden och åka till vår mormors by. Byn ligger i västra Ukraina, alldeles intill gränsen till Moldavien, så där var det relativt säkert.”
Kostia från Ukraina om när kriget startade.
”Jag går till skolan med mamma. Det tar 10 minuter att gå till min skola. Det är inte säkert att gå själv. Unga människor kidnappas.”
Tasmia från Bangladesh om en dag i hemlandet.
Övriga bidrag hittas på Gärdet, Stockholm, via Mitt livs karta.