Berättelsen är en del av insamlingen En dag i mitt liv 1942.

Ulla

”Nästan varje kväll måste jag läsa högt för min lilla syster. Hon är bara fem år men är mycket intresserad av att läsa och skriva.”

Skrivet av — Ulla, Hemkullen Sjökumla, Motala Östergötland

Mitt hem ligger vid stora landsvägen mellan Motala och Skänninge. Bakom det ligger en vacker skog beväxt med tall och gran. Vi har en liten trädgård omkring stugan och där växer många sorters goda bär och frukter, såsom päron, äpplen, biggarå, sötkörsbär, klarbär, brunbär, hallon, jordgubbar, vinbär och krusbär samt plommon som är mycket goda. Och på våra trädgårdsland odlar vi potatis, morötter, rödbetor, lök, palsternackor, ärter och bönor samt spenat och en del kryddväxter. På gurklisten växer det gurkor, och vid en solig vägg tomater.

I uthuset har vi WC och vedbod. Där har vi också kaninerna. Vi har 42 kaniner. Jag har själv 2 kaniner. Mamma har 18 höns. Vårt hus är gult till färgen och består av tre rum, kök. Köket har vi till matrum och när jag äter, så sitter jag vid fönstret. När jag kommer hem läser jag läxorna. Om kvällarna brukar jag åka efter mjölken. Vi läser mycket i mitt hem. Min bror Åke lånar böcker från ett bibliotek, historiska romaner och äventyrsböcker men även annan litteratur. Jag läser sagor. Nästan varje kväll måste jag läsa högt för min lilla syster. Hon är bara fem år men är mycket intresserad av att läsa och skriva. Vi leker ofta skola. Jag är lärarinna och hon är elev, och det är mycket roligt.

När pappa och mina 3 stora syskon kommer hem klockan halv sex på kvällen äter vi middag. Sedan tvättar de sig och gör sig i ordning medan mamma diskar. Så hör vi på radion eller läser. Mamma och mina systrar stickar och syr, och så går vi och lägger oss vid 9-tiden. Min lilla syster och jag läser aftonbönen högt och så sover vi. Kl halv sex går mamma upp och lagar frukost och matsäck åt pappa och syskonen som arbetar. De åker klockan halv sju till sina arbeten. En kvart över sju väcker mamma mig så jag hinner bli i ordning tills jag skall åka till skolan, som börjar tjugo minuter över åtta. Så går varje dag i veckan tills söndagen. Då sover vi och vilar ut ordentligt. Vi blir lagom i ordning till klockan tio, och då går min syster och jag till söndagsskolan.

En dag i mitt liv 1942

I samband med insamlingen Mitt liv så har vi publicerat ett urval av de berättelser som kom in 1942. Det här är bara en av flera berättelser. Passa på att titta på de andra också.

Utforska fler berättelser från 1942

En dag i mitt liv 1973

Den 24 oktober 1973 efterlyste Nordiska museet berättelser om vardagslivet. Flera barn deltog och berättade om sina liv. Passa på att titta på de andra också.

Utforska fler berättelser från 1973