Mitt Liv

Tävlingen Årets skaffare

Hjälp framtidens människor att förstå hur det var att växa upp i vår tid genom att dokumentera er vardag. Under de senaste fem åren har över 7 000 bidrag skickats in från elever i Sverige och svenskspråkiga elever i andra länder. Om ni börjar dokumentera era liv nu har ni chansen att vinna utmärkelsen 2026! Sista dagen att skicka in ert bidrag är den 28 februari 2026.

Tävlingen riktar sig främst till mellanstadiet.

Grattis till vinnarna av Årets skaffare 2025!

För femte året i rad delar Nordiska museet och UR ut utmärkelsen ”Årets skaffare” till två skolklasser som särskilt väl hjälpt museet att dokumentera sina liv för framtiden med levande och insiktsfulla berättelser. Årets vinnare är elever i klass 5A på Furutorpskolan i Vinslöv, utanför Hässleholm och klass 5 Alfa på Kvibergsskolan i Göteborg.

Våren 2020 startade UR och Nordiska museet den fleråriga digitala insamlingen ”Mitt liv” där landets alla skolbarn kan berätta om sin tillvaro här och nu med fokus på en helt vanlig dag.

Sedan starten deltar 753 klasser fördelade på 408 skolor från Kiruna i norr till svenska skolan i Marbella i söder. Tillsammans har de producerat och skickat in över 7000 berättelser om sitt vardagsliv till Nordiska museets samlingar. Till årets tävling har det kommit in totalt 748 nya bidrag. Två skolklasser som särskilt väl hjälpt till att dokumentera sin samtid för framtiden får nu utmärkelsen “Årets skaffare 2025”. Ordet “skaffare” refererar till Artur Hazelius benämning på sina medhjälpare i det stora insamlingsarbetet som låg till grund för Nordiska museets samlingar.  

Priset delas ut vid en digital ceremoni av Sanne Houby-Nielsen, styresman på Stiftelsen Nordiska museet och Kalle Sandhammar, vd på UR.

Juryns motiveringar till Årets Skaffare 

Årskurs 5A från Furutorpskolan i Vinslöv tilldelas priset Årets Skaffare år 2025:  

“Eleverna i Furutorpskolan ger framtidens läsare inblick i hur teknik kan användas i klassrummet. Att läraren till exempel har en mikrofon för att förstärka rösten och att många skoluppgifter görs i en digital plattform. Men de berättar också om rasterna och den högst analoga leken flaggan. En lek som bara fortsätter alla raster hela dagen. Eleverna delar även med sig av livet utanför skolan med morgontrötthet, husdjur, vardagsmat och hobbys som fotboll, traktorer och dans.

Med sina bidrag hjälper eleverna morgondagens människor att förstå hur det är att leva som barn i mitten av 2020-talet. Varmt tack, era viktiga bidrag sparas i Nordiska museet för framtiden.”

Läs berättelserna från Furutorpskolan

Årskurs 5 Alfa från Kvibergsskolan i Göteborg tilldelas priset Årets Skaffare år 2025:

“Eleverna i Kvibergsskolan skriver för framtidens läsare. De berättar att fritids är en plats där man lämnar sitt barn om man jobbar sent. Och att skrolla på mobilen och att klä sig i jeans och hoodie är helt normalt för barn på 2020-talet. Vi får också ta del av drömmar om att bli fotbollsproffs, vi får läsa om en bokcirkel anordnad av skolans bibliotek, om sminkrutiner på morgonen och vilka ingredienser som ingår i en riktigt god smoothie.

Med sina bidrag hjälper eleverna morgondagens människor att förstå hur det är att leva som barn i mitten av 2020-talet. Varmt tack, era viktiga bidrag sparas i Nordiska museet för framtiden.”

Läs berättelserna från Kvibergsskolan

Hall of Fame: Tidigare vinnare av Årets skaffare

Alla lärare och skolor i Sverige är välkomna att engagera sig i insamlingen ”Mitt liv” och deltar därmed i tävlingen “Årets skaffare 2025”. I år kanske det är just ni som korar hem priset? Här kan ni läsa mer om tidigare års vinnare och deras motiveringar.

Tidigare vinnare

Berätta du också!

Det är enkelt att använda Mitt liv i undervisningen. Eleven får en unik kod och fyller själv in sitt bidrag. Du som lärare skickar sedan in det med ett knapptryck.

Så kommer du igång!