7 maj 2025 – Årets skaffare 2025 har korats!

Grattis till vinnarna av Årets skaffare 2025!
För femte året i rad delar Nordiska museet och UR ut utmärkelsen ”Årets skaffare” till två skolklasser som särskilt väl hjälpt museet att dokumentera sina liv för framtiden med levande och insiktsfulla berättelser. Årets vinnare är elever i klass 5A på Furutorpskolan i Vinslöv, utanför Hässleholm och klass 5 Alfa på Kvibergsskolan i Göteborg. ”Mitt liv” har så här långt genererat över 7000 inskickade bidrag som alla sparas för framtiden i museets samlingar.
Priset delades ut vid en digital ceremoni av Sanne Houby-Nielsen, styresman på Stiftelsen Nordiska museet och Kalle Sandhammar, vd på UR.

Juryns motiveringar till Årets Skaffare
Årskurs 5A från Furutorpskolan i Vinslöv tilldelas priset Årets Skaffare år 2025:
”Eleverna i Furutorpskolan ger framtidens läsare inblick i hur teknik kan användas i klassrummet. Att läraren till exempel har en mikrofon för att förstärka rösten och att många skoluppgifter görs i en digital plattform. Men de berättar också om rasterna och den högst analoga leken flaggan. En lek som bara fortsätter alla raster hela dagen. Eleverna delar även med sig av livet utanför skolan med morgontrötthet, husdjur, vardagsmat och hobbys som fotboll, traktorer och dans.
Med sina bidrag hjälper eleverna morgondagens människor att förstå hur det är att leva som barn i mitten av 2020-talet. Varmt tack, era viktiga bidrag sparas i Nordiska museet för framtiden.”
Årskurs 5 Alfa från Kvibergsskolan i Göteborg tilldelas priset Årets Skaffare år 2025:
“Eleverna i Kvibergsskolan skriver för framtidens läsare. De berättar att fritids är en plats där man lämnar sitt barn om man jobbar sent. Och att skrolla på mobilen och att klä sig i jeans och hoodie är helt normalt för barn på 2020-talet. Vi får också ta del av drömmar om att bli fotbollsproffs, vi får läsa om en bokcirkel anordnad av skolans bibliotek, om sminkrutiner på morgonen och vilka ingredienser som ingår i en riktigt god smoothie.
Med sina bidrag hjälper eleverna morgondagens människor att förstå hur det är att leva som barn i mitten av 2020-talet. Varmt tack, era viktiga bidrag sparas i Nordiska museet för framtiden.”