Berättat av Nordiska museet

Barnet berättar:

När jag och far arbeta i skogen

På morgonen klockan 6 hade pappa och jag forat hästen. Har hade brått att laga till matsäcken och frukosten. Vi åt gröt och mjölk till frukost. Nu gick pappa ned och selade hästen och jag tog ryggsäcken på mig. Vi hade med havre och hackelse åt vår häst. Nu är klockan 7, så nu måste vi fara till skogen. Vår väg till skogen är omkring 2 km lång. Nu är vi komna till skogen och Bläsen går sakta uppför de stora bäckarna. Nu börjar pappa och jag lässa kolvedsresen på grejorna.

Vi hjälps åt att lägga på de största klumparna. Vi far tre och fyra res i lasset. Det går så fort utför backarna så Bläsen får småspringa. När vi kommer ner får vi lägga kolveden i en lång el som är en meter hög. När vi har kört nio lass sätt vi oss att äta middag. Pappa har tänt upp en stor eld, så vi får värma oss. Pappa tar fram fornisten, så hästen också får äta matsäck. Jag skall tala om, att det smakade gott med en smörgås vid middagen. När vi har ätit middag, börjar vi arbeta igen. När vi har kört 4 lass börjar Bläsen bli trött, men vi har bestämt att vi ska köra 15 lass. Ibland hugger pappa vägar, så jag får köra hästen själv. Det syns mycket väl på Bläsen, när det är hemdags, då springer han med full fart. När vi är hemkomna på gården tar pappa Bläsen från grejorna och ställer in honom i stallet. Jag går efter ett stårt fång hö som hästen får.

När vi kommer in till mamma har hon en stor brasa tänd, så vi inte skall frysa. Vi får rotmos, när vi kommer hem. Det smakade mycket gott. Vi är trötta både pappa och jag efter dagens arbete.

25 februari 2020

Nordiska museet